صفحه اصلی > اخبار : آیین قصه‌خوانی بهزاد فراهانی در روز آخر جشنواره ملی میراث برگزار شد

آیین قصه‌خوانی بهزاد فراهانی در روز آخر جشنواره ملی میراث برگزار شد

آیین قصه‌خوانی توسط بهزاد فراهانی با حضور داوود فتحعلی‌بیگی، اسماعیل خلج، آرش دادگر، شهرام گیل‌آبادی و جمعی از هنرمندان صبح جمعه ۱۰ آذر در سالن آمفی تئاتر استاد مجابی واقع در موزه شهر قزوین برگزار شد. 

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، شهرام گیل آبادی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره در ابتدای این آیین عنوان کرد: شما به عنوان سفیران باید ملاک‌های این جشنواره را نشر دهید. دومین جشنواره ملی چند‌ رسانه‌ای میراث فرهنگی، میراث فرهنگی بی‌بدیل کشورما می‌تواند سرآهنگی مثل توسعه فکر و معرفتی داشته باشد. در این مملکت بیش از یک میلیون بنای باارزش وجود دارد و فقط ۳۵ هزار مکان از آن‌ها ثبت ملی شده است و ۳۵ هزار سال زمان می‌برد تا ثبت جهانی شود چرا که سالی یک‌بار می‌توانیم ثبت جهانی داشته باشیم.

او افزود: متخصصان جهان میراثی می‌خواستند ۵۴ کاروانسرا را یک دفعه ثبت کنند و جالب است که این کاروانسراهایی که ثبت شدند همه بایکدیگر فرق دارند و یک کاروانسرا هم نیست که شبیه به دیگری باشد. 

گیل‌آبادی عنوان کرد: قرابت تعزیه‌ها چقدر در فرهنگ تئاتری مدرن دنیا استفاده شده و چقدر از تکنیک‌های نمایش شرقی بهره گرفته شده است؟ ما هیچ چیزمان را نتوانستیم به درستی معرفی کنیم. ما امسال به شکل گزینه‌ای توانستیم انتخاب‌هایمان را به گونه‌ای انجام دهیم و در هر کدام از گونه هایی نمایشی که ثبت ملی شدند بتوانیم این میراث را به مردم معرفی کنیم. 

داور بخش تئاتر عمارت این دوره جشنواره بیان کرد: می‌بایست همچون در تئاتر عمارت گونه‌های مختلف قصه های مرتبط با فضای میراث را دعوت کنیم. همچنین به‌واسطه قدرت تئاتر برندینگ کنیم. اگر این جشنواره در سال بعد امتداد این فکر را دارد باید با قدرت هرچه تمام‌تر جلو رویم.

گیل‌آبادی اذعان داشت: حس میراثی ویژه را بازشناسی کنید و همین که وزارتخانه میراث فرهنگی در این جهت گام برداشته است جرات است. ما با قدرت تئاتر می‌توانیم به فضای اجتماعی، داشته‌های ملی و اقتصاد ملی کمک کنیم.

او در پایان گفت: الان قدرت فضای مجازی که در اختیار تئاتر قرار گرفته است می‌تواند تئاتر ما را در جهان شبکه‌ای قرار دهد. ما می‌توانیم تئاتر را در مطالبات اجتماعی بیاوریم و باید کار جدی و اساسی انجام دهیم. تئاتر معنا ندارد که اجتماعی و سیاسی نباشد و تئاتر معنا ندارد که در کنار مردم قرار نگیرد.

٭٭٭ بهزاد فراهانی قصه زندگی‌اش را خواند

در ادامه آیین قصه‌خوانی که صبح روز جمعه در سالن اجتماعات استاد مجابی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ادبیات ما ساخت یکه و خاصی دارد و هیچ کجا در تئاتر و شعر نتوانسته به اندازه ما رشد کند.

وی افزود: تئاتر بهترین بستر آداب اجتماعی است و تربیت کودکان با تئاتر انجام شدنی است و حفظ میراث فرهنگی و زبان و بزرگی نسل ما از تئاتر است.

فراهانی گفت: در کتابی که امروز می‌خواهم برای شما بخوانم بعضی از لحظات زندگی‌ام را نوشته و حالا ۵۵ داستان کوتاه نوشته‌ام که در عرض یکسال یه چاپ چهارم رسید.

در این مراسم داوود فتحعلی بیگی، آرش دادگر، اسماعیل خلج، شهرام گیل آبادی حضور داشتند.

پست های مرتبط

گام مهم در بین‌المللی‌شدن | پیشنهاد علی دارابی جهت برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن»

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از…

دی 2, 1402

اعلام آمادگی برای بین‌المللی شدن «جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی»/ «فرهنگ» بهترین راه برای گفت‌وگوی کشورها با یکدیگر است

علی دارابی گفت: پیشنهاد می‌کنم برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» میان کشورها…

آذر 30, 1402

نتایج خوب جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی / رویدادی مهم برای افزایش آگاهی میراثی مردم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گفت: برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای…

آذر 30, 1402

دیدگاهتان را بنویسید