صفحه اصلی > اخبار : گام مهم در بین‌المللی‌شدن | پیشنهاد علی دارابی جهت برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن»

گام مهم در بین‌المللی‌شدن | پیشنهاد علی دارابی جهت برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن»

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پیشنهاد برگزاری جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی بین کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن» خبر داد.

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، او به عنوان ریيس هیأت ایرانی در اجلاس کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن» در گزارشی نوشت:  

مجمع تمدن های کهن در ۳ و ۴ اردیبهشت ١٣٩٦برابر با ٢١ و ٢٢آوریل ۲۰۱۷ در آتن اعلام موجودیت کرد، ایران، چین، یونان، ارمنستان، ایتالیا، بولیوی، پرو، عراق، مصر و مکزیک مؤسسان این مجمع هستند.
هفتمین اجلاس مجمع به میزبانی جمهوری اسلامی در ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد، نمایندگان کشورهای عضو سخنرانی داشتند و آقای امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه ایران نیز از جمله سخنرانان مراسم بود.
بنده ریيس هیأت ایرانی در این اجلاس بودم که به عنوان نخستین سخنران مطالبی را بیان کردم که رئوس آنها را بشرح زیر تقدیم می‌نمایم:
فرهنگ بهترین راه برای گفت و گوی کشورها با یکدیگر است. عبور از آستانه آن، باطل السحر سوداگری سایر عرصه ها خواهد شد، لذا موضوع فرهنگ مقدم بر هر عمل دیگر موجب نزدیکی کشورها و تمدن ها به یکدیگر است.

گفت و گوی فرهنگ موجب ملاقات کشورها با یکدیگر و به صلح، دموکراسی، پرهیز از تنش و منازعه، بالا بردن تحمل و تاب آوری و کمک به توسعه پایدار خواهد بود و اگر بخواهیم اشتراکات تمدن های کهن را نام ببریم بی شک « رویای صلح » از مهمترین آنهاست.

همچنین چند پیشنهاد را تقدیم کردم:

1- برگزاری «جشنواره تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو با هدف افزایش همکاری های فرهنگی، هنری،بالابردن سواد میراثی ملت های عضو و ارتقاء دانش عمومی آحاد جامعه بشری در حوزه میراث فرهنگی.

2-همکاری در استرداد اموال و اشیاء تاریخی که در اجلاس ششم در بغداد توسط مهندس ضرغامی مطرح شده بود.

3- همکاری در امر آموزش، انتقال تجارب، کاوش های باستان شناسی، موزه داری، و سایر حوزه های میراث فرهنگی.

4- افزایش همکاری در تدوین و ثبت پرونده های مشترک میراث فرهنگی ملموس، طبیعی و ناملموس در فهرست جهانی یونسکو میان کشورهای عضو.

5- تشکیل دبیرخانه دائمی مجمع برای فعال بودن در طول سال برای توسعه همکاری ها و برنامه ریزی های مشترک.

ایران باید در عرصه مناسبات بین الملل در حوزه های مختلف برنامه ریزی و اقدامات گسترده ای داشته باشند. یکی از سفیران کشورهای عضو به من گفت: وقتی قرار شد به ایران بیایم بسیار نگران بودم، اما وقتی به ایران آمدم و مردم و میهمان نوازی و امنیت بالای ایران را دیدم از بودن در ایران خیلی خوشحالم. اما به شما می گویم که باید تصویری که رسانه ها از ایران در جهان ساخته اند را بکلی عوض کنید و تصویر درستی را به جهانیان نشان دهید. راه آن گسترش تعاملات جهانی است.

پست های مرتبط

اعلام آمادگی برای بین‌المللی شدن «جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی»/ «فرهنگ» بهترین راه برای گفت‌وگوی کشورها با یکدیگر است

علی دارابی گفت: پیشنهاد می‌کنم برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» میان کشورها…

آذر 30, 1402

نتایج خوب جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی / رویدادی مهم برای افزایش آگاهی میراثی مردم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گفت: برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای…

آذر 30, 1402

هنر از میراث فرهنگی منفک نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است برپایی جشنواره…

آذر 29, 1402

دیدگاهتان را بنویسید