صفحه اصلی > اخبار : هنر از میراث فرهنگی منفک نیست

هنر از میراث فرهنگی منفک نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است برپایی جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی اقدامی پسندیده و به‌جا است.

احمد چایچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌‌وگو با ستاد خبری دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی ضمن تائید توانایی قابل توجه هنر در فرهنگ‌سازی بیان کرد: امروزه رسانه‌ها و مردم نقش پررنگی در حفظ میراث فرهنگی برعهده دارند و با توجه به همین موضوع، برگزاری جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی اقدامی پسندیده و به جا است.
وی افزود: همان‌طور که می‌دانید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام وظایف گسترده‌ای را برعهده گرفته و در چنین شرایطی به طور حتم به کمک بیش از پیش رسانه‌ها و مردم نیاز دارد.

٭٭٭ نقش پژوهش در عرصه میراث فرهنگی باید پررنگ‌تر شود
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: من در اینجا می‌خواهم به اهالی رسانه بگویم که گاهی مواردی در مقابل چشمان ما قرار دارند اما ما توجه چندانی به آنها نمی‌کنیم؛ یکی از آن موارد پژوهش است.
چایچی ادامه داد: در سال‌های اخیر نقش پژوهش به دو دلیل عمده در عرصه میراث فرهنگی کم‌رنگ شده است؛ یکی از دلایل کم‌رنگ شدن نقش پژوهش در میراث فرهنگی تغییر شدید ساختار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تغییر مدیران است. ما اخیرا شاهد بودیم که هر سه‌ماه یک بار مدیران بخش‌های پژوهشی میراث فرهنگی تغییر کرده‌اند و این در صورتی است که معمولا مدیران ساختارهای پژوهشی در کوتاه‌مدت تغییر نمی‌کنند زیرا مدت زمان زیادی صرف می‌شود تا مدیران و کارمندانشان با تغییرات تطابق پیدا کنند.
وی بیان کرد: از طرف دیگر همه ما می‌دانیم که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بخش‌های مختلف و متعددی تشکیل شده و دولت و جامعه از وزارتخانه مذکور می‌خواهد که گردشگری را رونق بدهد؛ این در صورتی است که توجه چندانی به لزوم تقویت زیرساخت‌های گردشگری که همان میراث فرهنگی و صنایع دستی هستند، نمی‌شود.

٭٭٭ تولید محتوا و متن برای زیرساخت‌های گردشگری با استفاده از ابزار هنر

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: دولت و ملت باید به زیرساخت‌های عرصه گردشگری توجه کنند؛ تشکیلات میراث فرهنگی در سطح دنیا یا زیر نظر ریاست جمهوری هستند و یا توسط مراکز زیر مجموعه موزه‌های ملی مدیریت می‌شوند. در کشور ما پژوهشکده‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی رابطه چندانی با دانشگاه‌ها ندارند. این پژوهشگاه‌ها، پژوهشگاه‌های کاربردی هستند پس کارهایشان هم باید نمود کاربردی‌تری داشته باشد.
چایچی گفت: بهتر است که سازمان برنامه و بودجه ردیف و بودجه خاصی را به پژوهشگاه‌های کاربردی اختصاص بدهد.
وی ادامه داد: پژوهشگاه‌هایی چون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری براساس دستور کارش نمی‌تواند کار اجرایی بکند و فقط می‌تواند برای پروژه‌های وزارتخانه نقش مشاور را ایفا کند.
 این عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: تغییرات ساختاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ساختار دانشگاه‌ها هماهنگ نبوده است؛ ما پیش از این رشته دانشگاهی با عنوان باستان‌شناسی و تاریخ هنر را داشتیم. نزدیک به ۳۰سال قبل در قالب یک بازنگری عنوان تاریخ هنر از کنار باستان‌شناسی حذف شد و این باعث شد که امروز رشته‌های متعدد هنری کشورمان به صورت منسجم به مقوله میراث فرهنگی نپردازند؛ این در صورتی است که هنر از میراث فرهنگی منفک نیست.
چایچی افزود: ما باید با استفاده از ابزار هنر برای زیرساخت‌های گردشگری محتوا و متن تولید کنیم. کار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تولید محتوا و متن است تا بهره‌وری‌ها را افزایش و زیان‌ها را کاهش بدهد اما هم‌اکنون پژوهشگاه مذکور در کارش موفق نیست چون دچار جنجال و حاشیه شده است؛ جنجال‌ها و حاشیه‌ها اصل مطلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
وی گفت: مدیران و وزیرانی که پس از انقلاب بر سر کار آمدند همواره بر این موضوع تاکید داشتند که ما باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و در این راستا کارهای خوبی انجام داده‌اند؛ هم‌اکنون به نظر می‌رسد که در نتیجه تصمیم‌گیری‌ها برخی از  پژوهشگران پیشکسوت به کنار گذاشته می‌شوند. این در صورتی است که ما باید با کمک گرفتن از اساتید رشته‌های مختلف علوم پایه همچون جامعه‌شناسی، روانشناسی و انسان‌شناسی برای گردشگری تولید متن و محتوا کنیم.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: گردشگری بدون تولید محتوا و متن ارزش چندانی ندارد؛ گردشگری نزدیک به ۳۰۰۰ مقوله دارد.

چایچی گفت: هم‌اکنون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فاصله زیادی با آسیب‌شناسی و نقد گرفته است. بهتر است که کارشناسان اجازه داشته باشند در حیطه کارشناسی‌شان اظهار نظر کنند.

پست های مرتبط

گام مهم در بین‌المللی‌شدن | پیشنهاد علی دارابی جهت برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن»

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از…

دی 2, 1402

اعلام آمادگی برای بین‌المللی شدن «جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی»/ «فرهنگ» بهترین راه برای گفت‌وگوی کشورها با یکدیگر است

علی دارابی گفت: پیشنهاد می‌کنم برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» میان کشورها…

آذر 30, 1402

نتایج خوب جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی / رویدادی مهم برای افزایش آگاهی میراثی مردم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گفت: برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای…

آذر 30, 1402

دیدگاهتان را بنویسید