صفحه اصلی > اخبار : خوشحالیم که جشنواره‌ای پربار و فاخر از لحاظ گردشگری و میراث فرهنگی برگزار شد

خوشحالیم که جشنواره‌ای پربار و فاخر از لحاظ گردشگری و میراث فرهنگی برگزار شد

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران درباره برگزاری جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: این جشنواره فرصت ارزشمندی برای شناساندن و معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر کشورمان به مردم کشور و حتی مردم منطقه است؛ باید نگاه بین‌المللی به حوزه میراث فرهنگی داشته باشیم.

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، علی همتی، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران درباره تاثیر جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی بر شناخت مردم از فضاهای مختلف و ‌تمایل مردم به گردشگری گفت: ظرفیت‌های گردشگری، تاریخ و میراث فرهنگی کشور ما بسیار ویژه است که بر خلاف تصور، بخش‌های اعظمی از آن بالقوه باقی مانده و توجه کافی به آن نشده است. متاسفانه این ظرفیت‌ها آن‌طور که شایسته است به مردم کشورمان و حتی مردم خود آن منطقه معرفی نشده است.
وی افزود: این رویدادها و اقدامات رسانه‌ای که در این دوره جدید در وزارت میراث فرهنگی اتفاق می‌افتد فرصت ارزشمندی برای شناساندن و معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر کشورمان به همه مردم کشور و حتی مردم منطقه است. باید نگاه بین‌المللی به این حوزه داشته باشیم؛ بسیاری از این آثار باید به زبان‌های مختلف تولید، دوبله و منتشر شود.
همتی ادامه داد: قدرت و نفوذ رسانه و فضای مجازی میان مردم در عصر جدید حقیقت انکار‌ناپذیر است و باید این ظرفیت‌ها را بشناسیم و بهره کافی و لازم برای معرفی این ظرفیت‌ها ببریم.
وی در مورد نحوه تعامل و راهکار برای همراهی بیشتر جشنواره با فضای گردشگری گفت: اتفاقی که بسیار بهتر و عمیق‌تر از قبل می‌توانیم شاهد آن باشیم، پیوند خوردن نزدیک‌تر حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است. در گذشته، تنها حفظ و حراست از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی را وظیفه سازمان میراث فرهنگی می‌دانستند و سایر حوزه‌ها نسبت به گسترش بحث گردشگری در حوزه میراث‌فرهنگی علاقه چندانی نشان نمی‌دادند.
مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری ایران افزود:‌ توانستیم نشان دهیم که می‌شود همه اقدامات فنی و بایدهای حوزه حفظ و حراست از میراث فرهنگی را به‌جا آورد و در عین حال درها را به روی گردشگران باز کرد و فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را برای بهره‌مندی و لذت بردن گردشگران مهیا کرد.
همتی ادامه داد: جشنواره‌ها و رویدادها با رویکرد دو وجهی که در این حوزه می‌توانند داشته باشند به تلفیق و پیوند هر چه بیشتر این دو حوزه با هم کمک خواهند کرد؛ نیاز است در این بخش بیشتر کار کنیم و نیاز داریم که فرهنگ‌سازی شود، عموم مردم به عنوان گردشگر این داشته‌ها و میراث‌های ماندگاری که به ما رسیده را حفظ و حراست کنند و تک‌تک مردم، سفیران نگهداری و حراست از این میراث باشند. در عین حال فعالان حوزه میراث فرهنگی نیز حضور گردشگران را فرصتی برای ارتقای این ظرفیت‌ها، معرفی و حفظ و نگهداری از این میراث می‌دانند.
مدیر شرکت توسعه گردشگری درباره چشم‌انداز برگزاری جشنواره میراث فرهنگی و ابعادی که در جشنواره می‌تواند در برگیرد گفت: به‌عنوان شرکت گردشگری توسعه ایران در این دوره، با جشنواره همکاری داریم. در جشنواره دوره گذشته، حوزه گردشگری نقش کمتری داشت، اما در این دوره از جشنواره استقبالی بیشتری شد و آثاری زیادی به صورت گسترده در بخش‌های مختلف تولیدات محتوایی رسانه‌ای به دبیرخانه جشنواره ‌رسید. خوشحالیم که جشنواره‌ای پربار و فاخر از لحاظ گردشگری و میراث فرهنگی برگزار شد و این می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شود.
همتی در تعریف فرهنگ میراثی گفت: بخشی از آنچه که از پیشینیان به ما رسیده، میراث ملموس (چیزی که مشهود است و می‌بینیم) اعم از آثار و ابنیه و داشته‌های میراثی است که به صورت ملی و جهانی ثبت، حفاظت و صیانت می‌شود. بخشی که به عنوان میراث ناملموس از آن یاد می‌َشود، آداب و رسوم و فرهنگ و ریشه‌های آیینی و اعتقادی و روحیه فداکاری و ایثارگری است که در طول تاریخ در مردم ایران مشهود بوده است. این بخشی است که باید به آن توجه ویژه‌تری شود و برای حفظ، ترویج و گسترش آن اقدام شود.
مدیر شرکت توسعه گردشگری ادامه داد: مردم در این بخش از دستگاه‌های متولی جلوتر هستند و در این حوزه موثرتر خواهند بود. برای ترویج فرهنگ میراثی باید هر دوبال را با هم ببینیم؛ در عین حال که مردم مراقب و حافظ داشته‌های ملموس هستند باید نسبت به میراث ناملموس نیز همان اندازه حساسیت داشته باشند و نسبت به حفظ و ارتقا و بهبود آن تلاش کنند؛ مسئولان امر نیز باید در این حوزه ایفای نقش داشته باشند و مردم را همراهی ‌کنند.
همتی با اشاره به تعامل بهتر بین جشنواره و ‌مردم عادی گفت: این دوره جشنواره هنوز حوزه تخصص‌محور است؛ متخصصان رسانه و میراث فرهنگی و گردشگری خودشان را مخاطب این جشنواره دانسته‌اند و حضور چشمگیر و مؤثری داشتند اما بعد از برگزاری جشنواره باید تولیدات و آثاری که به دست مردم برسد.

پست های مرتبط

گام مهم در بین‌المللی‌شدن | پیشنهاد علی دارابی جهت برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن»

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از…

دی 2, 1402

اعلام آمادگی برای بین‌المللی شدن «جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی»/ «فرهنگ» بهترین راه برای گفت‌وگوی کشورها با یکدیگر است

علی دارابی گفت: پیشنهاد می‌کنم برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» میان کشورها…

آذر 30, 1402

نتایج خوب جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی / رویدادی مهم برای افزایش آگاهی میراثی مردم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گفت: برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای…

آذر 30, 1402

دیدگاهتان را بنویسید