صفحه اصلی > اخبار : علیرضا تابش در گفت‌وگو با صبا: مهلت دریافت آثار جشنواره چند‌رسانه‌ای میراث فرهنگی تمدید شد/ ضرورت غفلت‌زدایی از یک حوزه گسترده و مهم

علیرضا تابش در گفت‌وگو با صبا: مهلت دریافت آثار جشنواره چند‌رسانه‌ای میراث فرهنگی تمدید شد/ ضرورت غفلت‌زدایی از یک حوزه گسترده و مهم

به گفته دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی مهلت ارسال اثر به این رویداد، تا ۱۵ مهر تمدید شد.

علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره‌ ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و میراث فرهنگی صبا گفت: مهلت دریافت آثار به دبیرخانه دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی تا ۱۵مهر ماه تمدید شد.

وی از هنرمندان، اهالی فکر و فرهنگ و پژوهشگران در سراسر کشور دعوت کرد که آثار خود را در ۵ بخش «هنرهای رایانه‌ای»، «هنرهای نمایشی»، «سینما»، «رادیو و تلویزیون» و «کتاب و رساله دانشگاهی» به دبیرخانه دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی ارسال کنند.

دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی از علاقه‌مندان به شرکت در دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای کشور خواست که به پرتال جشنواره https://ch-festival.mcth.ir مراجعه کنند و با مطالعه فراخوان جشنواره ، فرم‌های ثبت نام را تکمیل و ارسال کنند.

تابش با اشاره به ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای ایرانی در اجلاس اخیر یونسکو، گفت: ۵۴ کاروانسرای ایرانی در قالب یک پرونده از کشورمان، ثبت جهانی شد، این کاروانسراها در ۲۴ استان کشور قرار دارند و یکی از کاروانسراهای ثبت جهانی شده، کاروانسرای «سعدالسلطنه» در قلب قزوین است.

وی افزود: کاروانسرای «سعدالسلطنه» قزوین که در دل بازار سنتی «پایتخت خوشنویسی کشورمان» واقع شده، ۲۸ آبان تا ۳ آذر میزبان دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی است.

معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مشارکت استانداری و همکاری نهادهای شهری، فرهنگی، انجمن‌ها و فعالان فرهنگ و هنر در شهر قزوین تلاش می‌کند که با رویکرد مردمی، بخشی از رویدادهای این جشنواره را در کاروانسرای «سعدالسلطنه» قزوین برگزار کند تا اهالی قزوین و مخاطبان جشنواره بتوانند تجربه‌ای متفاوت را در ایام برگزاری جشنواره ، در مواجهه با فعالان فرهنگ و هنر و رسانه داشته باشند.

دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی بیان کرد: امیدواریم که با برگزاری دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، ارزش‌های میراث فرهنگی را با زبان هنر، بیش از پیش به مردم کشورمان بشناسانیم، زیرا رسانه، هنر و فرهنگ بستری تاثیرگذار و مهم برای انتقال مفاهیم میراثی و ترویج مفاهیم ، خوانش و روایتگری صحیح از رویدادها، حکمت‌ها و دانش ملی و سنتی سرزمین ماست و می‌تواند به شناساندن هر چه بیشتر ظرفیت‌های میراث فرهنگی به مخاطبان جشنواره‌ کمک کند.

تابش ادامه داد: تا به امروز بیش از ۷۰۰ کاروانسرا در کشور ما ثبت ملی شده‌اند اما ۵۴ کاروانسرا از ۲۴استان کشور در قالب «پرونده مجموعه کاروانسراهای ایرانی» ، به ثبت جهانی رسیده‌اند. ثبت‌ ملی و ثبت جهانی میراث فرهنگی وظیفه مسئولان استان‌ها و شهرها و فعالان تشکل‌های دوستدار میراث فرهنگی را سنگین‌تر می‌کند زیرا اساسا «ثبت میراث فرهنگی» به معنای این است که مردم در حفاظت این سرمایه‌ها تلاش جدی‌تری داشته باشند و بیشتر با ارزش‌های گردشگری، فرهنگی و معماری بناهای تاریخی آشنا شوند.

وی گفت: کاروانسراهای ایرانی در اقلیم متفاوت کشورمان ساخته شده‌اند یعنی کاروانسرایی که در غرب ایران قرار گرفته به لحاظ معماری با کاروانسرایی که در جنوب کشورمان واقع شده، متفاوت است. جدای از ارزشهای معماری، کاروانسراها نشانگر «تاریخ و پیشینه سفر در ایران» و اقتصاد و فرهنگ ارتباطات متاثر از این اقامتگاه‌ها و تاسیسات تمدنی است، هر کدام از این اماکن، داستان‌های جذابی دارند که در دل سفرنامه‌های تاریخی درج شده و با زبان هنر می‌توان آنها را دوباره برای نسل نو روایت کرد.

دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی بیان کرد: ثبت ملی و جهانی آثار تاریخی می‌تواند منجر به ارتقای سواد میراث فرهنگی مردم شود و باعث شود که دستگاه‌ها و مسئولان توجه بیشتری به حفاظت از میراث فرهنگی کشور کنند. طبعا اگر دستگاه‌هایی چون وزارت راه و شهرسازی، استانداری‌ها و شهرداری‌ها توجه بیشتری به کاروانسراها و میراث تاریخی داشته باشند، اتمسفر فرهنگی استان‌ها و شهرهای کشورمان، طعم، رنگ و بوی میراثی‌تری خواهد شد و مردم احساس می‌کنند که به ریشه‌های هویتیشان متصل هستند.

تابش ادامه داد: الان برخی از کشورها دنبال ایجاد هویت‌های مصنوعی برای خودشان هستند و این در حالی است که کشور ما تمدنی چند هزار ساله دارد که باید در معرفی آن تلاش بیشتری داشت.

وی گفت: حساسیت اقشار مختلف جامعه باید نسبت به نحوه حفاظت از میراث فرهنگی، اعم از بناهای تاریخی و میراث ناملموس فرهنگی ، افزایش پیدا کند و هدف از برگزاری «جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی»، تقویت توجه به این مقوله مهم و غفلت‌زدایی از میراث فرهنگی است.

پست های مرتبط

گام مهم در بین‌المللی‌شدن | پیشنهاد علی دارابی جهت برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن»

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از…

دی 2, 1402

اعلام آمادگی برای بین‌المللی شدن «جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی»/ «فرهنگ» بهترین راه برای گفت‌وگوی کشورها با یکدیگر است

علی دارابی گفت: پیشنهاد می‌کنم برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» میان کشورها…

آذر 30, 1402

نتایج خوب جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی / رویدادی مهم برای افزایش آگاهی میراثی مردم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گفت: برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای…

آذر 30, 1402

دیدگاهتان را بنویسید