صفحه اصلی > اخبار : سعید چاری: جشنواره میراث فرهنگی انگیزه‌ای برای اهالی فرهنگ و هنر شده است

سعید چاری: جشنواره میراث فرهنگی انگیزه‌ای برای اهالی فرهنگ و هنر شده است

برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمایی و تله فیلم نخستین دوره جشنواره ملی میراث فرهنگی گفت: این جشنواره به انگیزه‌ای برای اهالی فرهنگ و هنر تبدیل شد که ضمن شرکت در این رقابت، می توانند در حوزه میراث فرهنگی فعالیت های بیشتری داشته باشند؛ چراکه ایران کشور بسیار غنی‌ای از لحاظ میراث فرهنگی است و سوژه های بسیار ارزشمندی برای فیلم سازی دارد.

سعید چاری، برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمایی و تله فیلم نخستین دوره جشنواره ملی میراث فرهنگی و کارگردان اثر «سایه روشن» گفت: جشنواره ملی میراث فرهنگی در نگاه نخست، اقدام خوب و لازمی است؛ چراکه در این حوزه جای خالی چنین جشنواره‌ای خالی بود و لازم بود تا چنین رویدادی برگزار شود تا محتواهای فرهنگی و هنری ای که در این حوزه ساخته می‌شوند، در یک جایی به نمایش گذاشته شوند و ضمن دیده شدن، آگاهی‌های لازم را به جامعه هدف خود برسانند.

چاری تاکید کرد: البته نکته‌ای که وجود دارد این است که این ژانر خیلی در سینمای ایران خلاف دیگر کشورها تعریف شده نیست و نیاز است که فیلم‌های کوتاه و بلند بیشتری در این زمینه ساخته و به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: این جریان هم به سیستم خود سینما باز می‌گردد چراکه در این ژانر، فعالیت بسیاری نداریم. در بسیاری از کشورها فیلم‌های متعددی درخصوص مکان های گردشگری، میراث فرهنگی و … ساخته و تبلیغ می‌شود اما در این ایران به این مسئله کمتر پرداخته شده است. البته که برگزاری این جشنواره قطعا انگیزه ای خواهد بود تا سینماگران و فعالان این حوزه بیشتر به این سمت حرکت کنند و فیلم هایی را بسازند که دیده شود. اگر این جشنواره بتواند هرسال با قوت ادامه داشته باشد، قطعا در بلندمدت نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.

به گفته چاری، جای خالی چنین جشنواره ای در حوزه میراث فرهنگی بسیار احساس می‌شد و به انگیزه‌ای تبدیل شد که اهالی فرهنگ و هنر ضمن شرکت در این رقابت، می توانند در حوزه میراث فرهنگی فعالیت های بیشتری داشته باشند؛ چراکه ایران کشور بسیار غنی ای از لحاظ میراث فرهنگی است و سوژه های بسیار ارزشمندی برای فیلم سازی دارد و می توان فعالیت های بسیار خوب و باکیفیتی در این حوزه داشت. البته مستندهای بسیاری در این حوزه ساخته شده است اما در بحث فیلم سازی این حوزه خیلی ورود نکرده ایم.

کارگردان اثر «سایه روشن» تاکید کرد: اگر تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی از برگزاری این جشنواره صورت بگیرد و فیلم سازان از برگزاری آن مطلع شوند، قطعا با حضور چشم گیر فعالان این عرصه مواجه خواهد شد. این ژانر متاسفانه در ایران مهجور است و باید با ریل گذاری های مناسب مسیر را برای حضور سینماگران در حوزه میراث فرهنگی هموار کرد.

وی با اشاره به نقش برگزاری این رویداد در افزایش مشارکت مردم برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور گفت: در همه جای دنیا، فرهنگ سازی و جریان سازی‌های اصولی از طریق فیلم انجام می شود و دید و تفکر مردم را نسبت به موضوعات مدنظر شکل می دهد و فرهنگ‌سازی‌های مثبت و یا منفی به وجود بیاورد. اگر این جشنواره موجب شود که فیلم های بسیاری با موضوع میراث فرهنگی ساخته شود، قطعا باز آموزشی هم برای جامعه خواهد داشت. دنیا به این سمت رفته است که هرچیزی را که با چشم می بیند، برایش موضوعیت دارد. فیلم سازی در این جریان سازی قطعا موثر خواهد بود، چراکه می‌تواند در بطن این فیلم سازی ها، می توان آموزش های بسیاری را از جمله افزایش مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی به مردم داد.

چاری افزود: البته به شرطی که از فیلم سازی در این مسیر حمایت های لازمه صورت بگیرد تا تولیدات بیشتری در حوزه میراث فرهنگی ساخته شود؛ حمایت‌هایی که به واسطه برگزاری این جشنواره به فعالان این حوزه اختصاص پیدا می کند.

به گفته کارگردان اثر «سایه روشن»، برگزاری این جشنواره چند حسن دارد؛ نخست آن که فیلم سازان انگیزه می گیرند تا در این حوزه فیلم بسازند و حمایت های لازمه از سوی برگزارکنندگان رویداد را دریافت کنند. نکته مهمی که باید در این راستا به آن اشاره کرد؛ تبلیغات و اطلاع رسانی از برگزاری این رویداد ملی است؛ اگر برگزارکنندگان رویداد بتوانند در تمام کشور به خوبی مردم را از برگزاری این رویداد مطلع کنند، قطعا مشارکت های بیشتر و باکیفیت تری را جذب خواهند کرد و حمایت فیلم سازان از این رویداد نیز بیشتر خواهد شد.

وی در پایان توضیح داد: اگر برگزاری این جشنواره در ایران ادامه دار باشد و در این حوزه جا بیفتد، قطعا که اتفاق قشنگی را در دراز مدت رقم خواهد زد. البته پیشنهادی که دارم این است که در کنار برگزاری جشنواره ملی میراث فرهنگی، از هنرمندان شرکت کننده در این حوزه نیز از جمله فیلم سازان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری حمایت شود؛ چراکه ایران به عنوان کشوری که چهار فصل جاذبه‌های توریستی دارد، می توانیم تمام این جاذبه ها و منابع ارزشمند ملی کشور را به واسطه فیلم سازی به دنیا نشان بدهیم. این جریان هم یک عزم راسخ می خواهد که امیدوارم در ادامه برگزاری این رویداد شاهد آن باشیم.

منبع: میراث آریا

پست های مرتبط

گام مهم در بین‌المللی‌شدن | پیشنهاد علی دارابی جهت برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن»

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از…

دی 2, 1402

اعلام آمادگی برای بین‌المللی شدن «جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی»/ «فرهنگ» بهترین راه برای گفت‌وگوی کشورها با یکدیگر است

علی دارابی گفت: پیشنهاد می‌کنم برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» میان کشورها…

آذر 30, 1402

نتایج خوب جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی / رویدادی مهم برای افزایش آگاهی میراثی مردم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گفت: برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای…

آذر 30, 1402

دیدگاهتان را بنویسید