صفحه اصلی > اخبار : امیر مهران: از حضور قهرمان در بازی‌های رایانه‌ای برای آموزش دانش‌آموزان استفاده شود

امیر مهران: از حضور قهرمان در بازی‌های رایانه‌ای برای آموزش دانش‌آموزان استفاده شود

امیر مهران می‌گوید قهرمان مهم‌ترین اصل در داستان‌پردازی است و قهرمان همیشه مورد توجه است در نتیجه بهتر است از حضور قهرمان در بازی‌های رایانه‌ای برای آموزش دانش آموزان استفاده کنیم.

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، کارگاه و پنل آموزشی تحول شخصیت تاریخی به مثابه سفر قهرمان در روایت انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری با سخنرانی امیر مهران از ساعت ۱۶ تا ۱۷ در خانه خلاق سعدالسلطنه در عصر اولین روز جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی به عنوان آخرین بخش از پنل سمینار هنرهای رایانه‌ای در میراث فرهنگی برگزار شد.

امیر مهران کارگردان در ابتدای این کارگاه آموزشی گفت: به طور کلی قهرمان و شخصیت مهم‌ترین مورد در داستان‌پردازی است و قهرمان همیشه مورد توجه است. ما برای گفتن داستان از قهرمان استفاده می‌کنیم زیرا قهرمان داستان همیشه مهم است. بعضی از این قهرمان‌ها واقعی و بعضی دیگر تخیلی هستند. قهرمان نقش اصلی در فیلم، سینما، بازی‌های کامپیوتری و… را دارد. به طور کلی داستان‌های قهرمان محور همیشه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. قهرمان با ماجراجویی‌ها به داستان کمک می‌کند و از دنیای معمولی بیرون می‌آید و با ضد قهرمان می‌جنگد و دنیای شیطانی را به دنیای معمولی برمی‌گرداند.

وی در ادامه بیان کرد: از قهرمان و حضور قهرمان برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانیم به داستان “گیلگمش” اشاره کنیم که این داستان مربوط به پنج هزار سال پیش است و برگرفته از الواحی در بین النهرین است. این داستان اولین داستان حماسی و ادبی بوده و با الگوهای امروزی هم منطبق است. “گیلگمش” پادشاهی ظالم بوده که مردم شهر از آن ناراضی بودند و تصمیم می‌گیرند به خدا متوسل شوند و شکایت کنند. خداوند تصمیم می‌گیرد موجودی وحشی از دل طبیعت به وجود آورد تا با گیلگمش بجنگد ولی در نهایت یک علاقه‌مندی مانند برادر بین این دو شکل می‌گیرد. در نهایت انکیدو می‌میرد و گیلگمش دچار فروپاشی می‌شود و تصمیم می‌گیرد به جاودانگی برسد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این داستان اشاره به حضرت نوح هم کرده است. در نهایت گیلگمش با همه سختی‌ها مرگ را می‌پذیرد و قصه به پایان می‌رسد. همچنین در طول تاریخ قهرمانانی داریم که می‌تواند دست مایه داستان باشد. به عنوان مثال می‌توان به اسکندر مقدونی در یونان باستان، ژاندارک قهرمان ملی فرانسه و یکی از نمادهای مشهور کشور فرانسه، رامسس دوم بزرگ‌ترین فرعون عصر پادشاهی نوین، چنگیزخان مغول موسس و اولین خاقان امپراطوری مغول، رستم مهم‌ترین چهره تاریخی و ادبی فارسی و…. اشاره کرد.

وی تاکید کرد: منابع موجود برای استفاده در داستان‌ها، انیمیشن و بازی‌های یارانه‌ای می‌توان به شاهنامه و داستان‌های کهن، رویدادهای تاریخی، قهرمانان اساطیری و داستانی، قهرمانان ملی و تاریخی اشاره کرد. به طور کلی در کمترین کشوری ما این همه رویداد تاریخی داریم.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: همچنین انسان‌ها و افراد تاثیر گذاری هستند که می‌توان در بازی‌های یارانه‌ای و انیمیشن از آنها استفاده کرد که شامل جمشید پادشاه اسطوره ای ایرانی، آرش کمانگیر بزرگترین تیرانداز در اسطوره‌های ایرانی، کاوه آهنگر نماد انسان‌های پیشرو در عصر آهن و صنعت گری پس از حکومت جمشید، داریوش بزرگ که ایران را تبدیل به بزرگترین امپراطوری جهان کرد، آرتمیس اولین دریاسالار زن جهان، بابک خرمدین رهبر اصلی مبارزان ایرانی علیه سلطه خلافت عباسی و… می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: براساس قهرمانان ایرانی بازی‌های مختلفی ساخته شده که مورد توجه قرار گرفته است. یک سری از بازی‌هایی که ساخته شده متاسفانه ایران را به عنوان یک کشور تروریست معرفی کرده‌اند البته بازی‌هایی که به گذشته ایران پرداخته عادلانه تر رفتار کرده‌اند. همچنین بعضی از بازی‌های ایران که مورد توجه قرار گرفتند شامل فریاد آزادی، افسانه بیستون، مختار (فصل قیام)، گرشاسپ و… می‌شود.

این کارگردان انیمیشن در پایان گفت: به عنوان مثال مجموعه‌ای با عنوان قهرمانان جنگ (مجموعه نام‌ها) به کارگردانی رضا میر کریمی ساخته شد که زندگی چهار سردار شهید چمران، عباس دوران، حسن باقری و مهدی باکری را روایت می‌کند. این مجموعه به بخش‌هایی از زندگی این افراد توجه دارد که کمتر شنیده شده است و کمتر به آن توجه شده است. پس در داستان‌ها می‌توانیم به بخش‌هایی بپردازیم که کمتر مورد توجه قرار گرفته ولی بسیار مهم است.

پست های مرتبط

گام مهم در بین‌المللی‌شدن | پیشنهاد علی دارابی جهت برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن»

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از…

دی 2, 1402

اعلام آمادگی برای بین‌المللی شدن «جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی»/ «فرهنگ» بهترین راه برای گفت‌وگوی کشورها با یکدیگر است

علی دارابی گفت: پیشنهاد می‌کنم برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» میان کشورها…

آذر 30, 1402

نتایج خوب جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی / رویدادی مهم برای افزایش آگاهی میراثی مردم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گفت: برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای…

آذر 30, 1402

دیدگاهتان را بنویسید