صفحه اصلی > اخبار : گزارش کامل نشست خبری و آیین رونمایی تندیس جشنواره میراث در قزوین

گزارش کامل نشست خبری و آیین رونمایی تندیس جشنواره میراث در قزوین

نشست خبری و آیین رونمایی از تندیس دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با حضورعلیرضا تابش دبیر جشنواره، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین، مهدی رجحانی معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری استان قزوین و محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین، صبح امروز (یکشنبه ۵ آذر) با حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی قزوین در عمارت هنر قزوین برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، «علیرضا تابش» در ابتدای این نشست ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه، از اهالی رسانه برای پوشش خبری این رویداد تشکرکرد و گفت: جشنواره امسال این شانس را دارد که میزبانش، شهر زیبا و تاریخی قزوین باشد. شهری که به گواه آثار تاریخی و فرهنگی، یکی از شهرهای تمدنی ایران به شمار می‌رود. از مسئولان شهری استان قزوین، ادارات و بخش‌های مختلفی که به برگزاری این جشنواره کمک کردند و همچنین آقای دکتر خزائلی مدیر با تجربه و فهیم وزارت میراث فرهنگی استان قزوین کمال تشکر را داریم. در رویداد امروز به غیر از پرسش و پاسخ نکاتی را درباره جشنواره اعلام می‌کنم و همچنین تندیس این دوره از جشنواره رونمایی خواهد شد. 

تابش در ادامه درباره شاخصه‌های تندیس جشنواره چنین گفت: امسال در شورای سیاستگذاری جشنواره بحث جدی در مورد اعتباربخشی به این جشنواره‌ی نوپا درگرفت و با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره مقرر شد طرح تندیس جشنواره از سوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به «استاد ابراهیم حقیقی» سفارش داده شود. پس از ارائه چند طرح نهایتااین طرح تندیس نهایی و برای ساخت به یک شرکت ایرانی سفارش داده شد. خرسندیم که امروز گوشه‌ای از هنر ایران را که در این تندیس ماندگار تجلی یافته، به اهالی رسانه و هنر نشان دادیم.

دبیر جشنواره سپس به تشریح شاخصه‌های این تندیس منحصربه‌فرد به روایت طراح هنری آن پرداخت و اظهار داشت: از زبان استاد ابراهیم حقیقی «ایده‌های تندیس میراث» را شرح می‌دهم. پایه تندیس برگرفته از ستون‌های مسجد وکیل و مسجد نصیرالملک شیراز است، نشانه‌ای از پیوستگی و تداوم فرهنگی. آینه بالای پایه منعکس‌کننده لوح روی آن که دارای نقش انسان-شیر است از نقوش دوران سلجوقی است، نشانه‌ای از بلوغ این نقش، موتیفی است که ایرانی بودن تندیس را تقویت می‌کند. نقش شیر با سر انسان در هنر ایرانی و اسطوره‌ها جاودان است و از جمله نقوش کهن ایرانی است که از دوران ایزدبانوی مهر باقی‌ست و تا آثار دوران اسلامی تداوم یافته و نماد برکت و زندگی به شمار می‌رود. با فیروزه‌ای در قلب، نقش نماد گنبد آسمان، فیروزه نامدار نیشابور، کل تندیس نیز شکلی از آینه‌های دارای دسته قدیمی ایرانی را داراست. نماد آینه‌ای که روبروی میراث فرهنگی ایران قرار دارد و آن را بازنمایی می‌کند. 

او اظهار داشت: صنایع دستی به عنوان یک هنر خلاقه و رسانه‌ها نیز به عنوان عناصرخلاقه دیگر برای انتقال ارزش‌های نهفته در هویت ملی، در یک هم‌افزایی می‌توانند در اقتصاد هنر ثمرات خوبی داشته باشند. برای اجرا و ساخت این تندیسِ با هویت و ماندگار، گروهی از هنرمندان صنایع دستی و آقای ابراهیم حقیقی برای به رخ کشیدن اقتدار ایران در داخل و خارج در کنار یکدیگر قرار گرفتند. از آقای داوود فراهانی و‌ همکاران هنرمندشان در شرکت «جهان کریستال» که این تندیس را با نهایت هنر و خلاقیت ساختند نهایت تشکر را دارم و امیدواریم این مهم، بنیان اعتباربخشی بیشتر جشنواره میراث فرهنگی در آینده باشد. 

دبیر جشنواره در ادامه گفت: راه‌های اعتبار‌بخشی به جشنواره، طراحی و ساخت تندیس ماندگار، تجلیل از بزرگان فرهنگ، هنر و رسانه ، انتخاب داوران معتبر، و نوع و میزان جوایز ، حمایت از معرفی، عرضه و نشر آثار برگزیده جشنواره است که این دوره از جشنواره، ما در حد توان برای تداوم جشنواره و اعتبار بخشی به آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

در ادامه این نشست ، آیین رونمایی از تندیس با توضیحات علیرضا تابش برگزار شد.

بعد از این بخش، دبیر جشنواره گفت: در مسیری که به سمت قزوین می‌آمدم، بیلبوردهای شهری با طرحی از پوستر جشنواره نصب شده بود و به همین خاطر از همدلی مسئولان در حمایت از جشنواره ممنونم. روز چهارشنبه آیین افتتاحیه را خواهیم داشت. اختتامیه نیز روز جمعه با حضور وزیر محترم وزارت میراث فرهنگی جناب آقای مهندس ضرغامی و استاندار محترم دکتر اعلایی و جمعی از چهره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای‌ برگزار می‌شود. اهالی قزوین سه روز میزبان این رویداد هستند و از همه شهروندان این منطقه دعوت می‌کنم تا در رویدادهای مختلف حاضر شوند. 

تابش افزود: سینما بهمن با حمایت حوزه هنری، سه روز را به نمایش آثار برگزیده اختصاص داده است و در این مجموعه طی سانس‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ و ۲۰ هر روز، برنامه نمایش فیلم‌های برگزیده را خواهیم داشت. بخشی از اکران‌ها نیز به  بخش «قزوین در آینه سینما» اختصاص یافته است. به بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه، پویانمایی و مستند نیز سانسی در این سه روز اختصاص داده‌ایم. همچنین فیلم «رویای سهراب» یک نمایش ویژه در جشنواره خواهد داشت. اثری شاعرانه که درباره سهراب سپهری به زیبایی ساخته شده است. 

تابش در خصوص سایر برنامه‌های این جشنواره گفت: یکی از بزرگداشت‌های ما به یکی از سرداران رشید اسلام، شهید لشکری اختصاص دارم که فیلم مستند مربوط به آن در روز چهارشنبه در سینما بهمن نمایش داده می‌شود که ادای دین جشنواره به این شهدی والامقام استان قزوین است. در بخش تئاتر که نوپا است، حضور و مشارکت هنرمندان مطرح را داشتیم. چند مکان در شهر زیبای قزوین به هنرهای نمایشی ایرانی اختصاص یافته است. در کاروانسرای سعدالسلطنه، میزبان اجرای گروه‌های تئاتری هستیم و از اهالی هنرهای نمایشی و دوست‌داران آن در شهر قزوین دعوت به مشارکت می‌کنم. در روز چهارشنبه و پنجشنبه در چندین سانس در چهارسوق سعدالسلطنه، تعزیه حضرت زهرا و وقایع پیگری را خواهیم داشت.

علیرضا تابش همچنین افزود: به همت اداره کل میراث استان، آب انبار سردار بزرگ برای برگزاری شب قصه که بخشی خارج از مسابقه است آماده شده و در پنجشنبه شب، رویداد ویژه‌ای خواهیم داشت که درباره میراث، فرهنگ، تمدن و تاریخ استان قزوین خواهد بود.

دبیر جشنواره درباره کارگاه‌های آموزشی این دوره از جشنواره نیز گفت: کارگاه‌های آموزشی با تدریس مجید مجیدی، شهاب‌الدین عادل و علی شاه محمدی از روز گذشته در تهران آغاز به کار کرد. امروز دو شخصیت قزوینی در موزه ملی ایران در تهران کارگاه‌هایی را برگزار خواهند کرد. این‌ برنامه‌ها پیش درآمدی برای شروع جشنواره در شهر قزوین است. کارگاه‌هایی آموزشی در خانه خلاق سعد‌السلطنه برگزار می‌شود که فرصت ویژه ای برای اهالی فرهنگ و هنر است که در آن‌ها شرکت کنند. همچنین سمیناری با موضوع هنرهای رایانه‌ای را در اداره میراث خواهیم داشت. به علاوه، روز پنجشنبه در خانه خلاق سعدالسلطنه چند سخنرانی و کارگاه درباره احیای بناهای تاریخی، گردشگری و خلق تجربه‌های نو برگزار خواهد شد.

تابش در ادامه نشست گفت: آقای احمد مسجد جامعی کتاب خود با عنوان «کشف تهران» را که در حوزه توسعه گردشگری در جوامع محلی نوشته شده است، در این جشنواره ارائه خواهد داد. همچنین نشست فیلم و باستان‌شناسی برگزار می‌شود و احمدرضا درویش که عضو شورای سیاست گذاری و داور سینمایی این جشنواره هستند، نشست انتقال تجربه‌ای تحت عنوان «میراث و سینما» در خانه خلاق برگزار می‌کند.

روز جمعه صبح نیز گارگاه دیگری در این مکان برگزار خواهد شد.

تابش در خصوص بسترهای موجود برای حضور مردم در کارگاه‌ها گفت: در روزهایی که قزوین میزبان این رویداد است، در تمام بخش‌های کارگاهی مردم می‌توانند در صفحه رسمی جشنواره، هاشور و روبیکا که حامی رسانه‌ای جشنواره است، مباحث را پیگیری کنند. تمامی این نشست‌ها تدوین می‌شوند و بعد از پایان جشنواره به صورت کتابچه در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. بخش دیگری از جشنواره، به صورت برخط خواهد بود و ایرانیان در داخل و خارج از کشور می‌توانند بخش‌های سینمایی را پیگیری کنند. نمایش آنلاین فیلم‌های بخش مسابقه و بخش ویژه «قزوین در آینه سینمای ایران» هم به صورت برخط در ایام جشنواره در پلتفرم هاشور، با اذن و اجازه هنرمندان صاحبان اثر در دسترس خواهد بود.

***رجحانی: علاقمندیم به شناسایی جایگاه میراثی شهر قزوین کمک کنیم

در ادامه این نشست دکتر مهدی رجحانی معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری قزوین ضمن تسلیت ایام فاطمیه و ذکر یادی از قلب‌های ستم‌دیده مردم غزه و حضور با اقتدار جبهه مقاومت در فلسطین گفت: شهر قزوین از جنبه میراثی و از باب کمیت و ارزش میراثی و قدمتی که دارد، جز پشتوانه‌های کشور به شمار می‌رود. در گذشته و در سالیان دور، قدر استان قزوین شناخته شده‌تر از امروز بوده  و ارزش میراثی قزوین بیشتر مورد توجه بوده است. در گذر زمان، شناخت جامعه از وزن میراثی قزوین رو به کاهش رفته است. یکی از صورت‌های مدیریت استان این است که داشته‌های مربوط به میراث فرهنگی معرفی شوند و بدین وسیله قزوین را به جایگاه اصلی خود برسانند. برای این کار، سلسله اقداماتی نیاز است که باید برنامه ریزی شود.

رجحانی افزود: تولید محتواهای گوناگون رسانه‌ای و چند رسانه‌ای، یکی از این اقدامات است که در دستور کار قرار دارد. آثاری از جنس ساخت فیلم و سریال، آثار مکتوب و انواع مختلفی که می‌تواند مخاطب را متوجه داشته‌های قزوین کند مورد نظر ما است. یکی دیگر از اقدامات و فعالیت‌ها در راستای این هدف، برگزاری رویداد‌ها است که بخش خاصی از جامعه را درگیر خود کند و قزوین را در ایامی، در کانون توجه قرار دهد. با همین سیاست استان قزوین میزبان دومین جشنواره شد و با عنایت همکاران در وزارت‌خانه و استان طی چند ماه گذشته فعالیت‌های متعددی انجام شد که شاهد برگزاری رویدادی ماندگار باشیم. 

در این سه روز علاقه‌مند هستیم تا به شناساندن قزوین و شناسایی جایگاه میراثی شهر قزوین کمک کنیم. امیدوارم میزبان شایسته‌ای برای این رویداد مهم ملی باشیم.

*** خزائلی : یکی از رویکردهای جشنواره، مردمی بودن است

در نشست رسانه‌ای امروز دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در قزوین، دکتر علیرضا خزائلی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان قزوین گفت: استان قزوین سهمی که از حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی کشور باید داشته باشد را ندارد و یکی از دغدغه‌های مدیریت استان در استانداری، جبران این ضعف است. شکر خدا امسال با اتفاقات خوشایندی برای میراث فرهنگی قزوین همراه بود. میزبانی میراث ناملموس حوزه خوشنویسی و ثبت کاروانسرای سعد‌السلطنه در یونسکو و در سطح جهان، به عنوان اولین اثر ثبت جهانی قزوین از جمله این اتفاقات بود. میزبانی این رویداد توفیقی است تا این عقب ماندگی را جبران کنیم. از اهالی رسانه می‌خواهم به چنین اتفاق‌هایی کمک کنند تا شهر قزوین به هم میهمان ما شناخته شود. 

خزائلی در ادامه گفت: فرصت برگزاری مجدد این جشنواره را سی و یک سال بعد خواهیم داشت. دوره اول جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی شهر یزد بود و امسال میزبان دومین دوره هستیم و به ترتیب، سایر استان‌ها در سال‌های بعد میزبانی این رویداد را خواهیند داشت. بیش از دو هزار اثر از سراسر کشور برای جشنواره ارسال شده‌اند و میزبان هنرمندان زیادی از سراسر کشور خواهیم بود و در این مسیر، هدف ما معرفی استان قزوین خواهد بود. همکاران عزیزم در وزارت خانه، دکتر دارابی قائم مقام وزیر و مهندس ضرغامی وزیر محترم، این فرصت را در اختیار ما قزوینی ها قرار دادند که به بهانه این جشنواره قزوین بتواند خود را به شکلی خوب، کامل، موثر و فراگیر مطرح کند. 

مدیرکل وزارت میراث فرهنگی استان قزوین در ادامه گفت: سعی می‌کنیم شأن و ادب میزبانی را به جای آوریم. یکی از رویکردهای جشنواره، مردمی بودن است. در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برنامه‌های جشنواره در میان مردم و با آن‌ها اجرا می‌شود و مکان‌هایی نظیر کاروانسرای سعدالسلطنه و آب انبار سردار بزرگ، میزبان هم وطنان خواهند بود. برنامه افتتاحیه روز چهارشنبه بعد از نماز مغرب و از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین برگزار می‌شود و در آن، تقدیر از تعدادی برخی مفاخر استان قزوین را برنامه ریزی کرده‌ایم. در روز جمعه ساعت ۱۴:۳۰ در همان مکان مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

وی افزود: در تمامی مراسم‌ها از همه همشهریان دعوت می‌کنم تا حضور داشته باشند. همچنین از همه دستگاه‌هایی که در برگزاری این رویداد همکاری داشتند ممنونم. از رسانه‌ها می‌خواهم ما را در معرفی شهر قزوین و نقاط قوت این شهر یاری کنند. 

*** امامقلی:‌ حوزه هنری پیش رویدادهایی را برای جشنواره میراثبرگزار کرد

در ادامه این مراسم محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، بیانه ماموریت حوزه هنری در این جشنواره را قرائت کرد.

امامقلی پس از آن افزود: در این جشنواره حوزه هنری پیش رویدادهایی برگزار کرد. از جمله تولید ده آیتم تلویزیونی که از طریق فضای مجازی ارائه می‌شود که در قالب مصاحبه مردمی و دوربین مخفی تولید شده‌اند. همچنین رویداد تولید فیلم صد ثانیه برگزار شده که پنج فیلم ساخته شدند. رویداد «کوک آب»، در آب انبار سردار بزرگ برای کودکان برگزار شد. رویداد «قزوین تو» با معرفی آداب و میراث قزوین توسط نوجوانان را داشتیم. تولید نماهنگ «مست و دیوانه» به خوانندگی وحید تاج در عمارت سردار مفخم یا عمارت هنر به سرانجام رسید. دو نمایش خیابانی تولید شده است. رویداد ملی بازیستا را داشته‌ایم که آقای ضرغامی و دارابی کمک کردند تا این رویداد را به صورت ملی برگزار کنیم.

***پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌ها در قزوین

در ادامه، نشست پرسش و پاسخ مسئولان حاضر در این نشست با خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

علیرضا تابش درخصوص اینکه چرا جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، به صورت بین‌المللی تعریف نشده است، گفت: این جشنواره نوپا و ملی است. هر چند جشنواره می‌توانست طی دهه‌های گذشته برگزار شود. در جلسه‌های شورای سیاستگذاری جشنواره، مفصل در این‌باره بحث شد و تصمیم گرفتیم فعلا به صورت ملی آن را برگزار کنیم. به علاوه حوزه ایران فرهنگی خود گستردگی زیادی را شامل می‌شود که نقش آن در اهمیت بخشیدن به هویت ملی و فرهنگ ما مهم است و توجه به آن، از رسالت‌های اصلی برگزاری این جشنواره است. امیدواریم با تداوم و استحکام این رویداد در سال‌های آتی شاهد بین‌المللی شدن آن باشیم. جشنواره‌ها سکویی برای معرفی آثار برتر فرهنگی و هنری به صورت موضوعی هستند. درباره میراث فرهنگی، نگاه عام داریم و امسال تنوع دو هزار اثر ارسالی موید همین نکته بود و با رنگین‌کمانی از آثار فرهنگی هنری درباره ایران مواجه بودیم. قرار است هر سال یک نقطه از ایران مورد توجه قرار گیرد. در ایام جشنواره برای مهمانان و افرادی که در گروه داوری هستند و هنرمندان و اساتید کارگاه‌ها، دو نوبت تور قزوین‌گردی تدارک دیده شده است و همکاران ما در بخش خصوصی گردشگری تلاش کرده‌اند مسیر‌های کمتر معرفی شده را به میهمانان معرفی کنند. در این سفر ایده‌هایی برای تولید محتوا میان هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و رسانه شکل خواهد گرفت. در جشنواره چند تولید کننده حاکمیتی در کنار آن بخش خصوصی به صورت پویا و برنامه‌ریزی شده فعالیت دارند. جشنواره این حسن را دارد که تولیدات عرصه میراثی را، به ما که در ساختار حکمرانی حضور داریم نمایان می‌کند.

وی افزود: «پویش ملی میراث بانان کوچک» درباره کودکان ۱۱ تا ۱۸ سال است که از میراث شهر خود روایت پردازی کرده و در قالب فیلم و متن برای ما آن را ارسال می‌کنند. این جشنواره از کودکان می‌خواهد که با لهجه خود میراث ملموس و ناملموس شهر خود را معرفی کنند و ما از طریق آن، به دنبال معرفی و حفظ هویت ملی و منطقه‌ای هستیم. امیدوارم این جشنواره تداوم پیدا کند و مستحکم شود و حتی جایگاه خود را در میان جشنواره‌های مهم ملی و در میان مردم پیدا کند. 

در ادامه علیرضا خزائلی گفت: یکی از دستگاه‌هایی که همراهی بسیاری با این جشنواره داشت، سازمان صدا و سیما مرکز قزوین بود. مراسم افتتاحیه و اختتامیه در صدا و سیمای مرکز استان پخش می‌شود. همچنین از استان‌های دیگر اگر برنده‌ای باشد از مراکز آن استان به صورت زنده پوشش داده می‌شود. این جشنواره برای اهالی هنر و صنوف مزیت‌هایی خواهد داشت و سبب رشد گردش اقتصادی می‌شود. فراخوان جایزه ویژه قزوین داده شد و مهلت دریافت آثار طولانی‌تر از بخش ملی بود و در آن به آثار مرتبط با قزوین و آثار هنرمندان قزوینی توجه شد و در بخشی از افتتاحیه و اختتامیه از برگزیدگان این بخش تقدیر می‌شود.

خزائلی افزود: یکی از اهداف ما از حضور هنرمندان در مکان‌هایی نظیر کاروانسرای سعدالسلطنه، نشان دادن میراث فرهنگی به آنان است و قصد داریم نوعی بازار جهانی مرتبط با صنایع دستی در این مکان را در یونسکو به ثبت برسانیم. 

در ادامه علیرضا تابش دبیر جشنواره گفت: سانس ساعت ۱۴ و ۲۰ سینما بهمن در روزهای چهارشنبه پنجشنبه و جمعه به بخش «قزوین در آینه سینمای ایران» اختصاص یافته است و در این زمینه، ۱۴ اثر انتخاب شده‌اند. مستند«۶۴۱۰ روز اسارت» درباره شهید لشکری اثری فاخر است و در سینما بهمن به روی پرده خواهد رفت. 

در بخشی دیگر از این نشست، دکتر رجحانی گفت : طی دو سال گذشته یکی از محورهای فعالیت در استان، احیا داشته‌های میراثی و توسعه نقش گردشگری بوده است. در ایام جشنواره از دو مورد رونمایی می‌شود. یکی در حوزه میراث مربوط به کشاورزی است. باغستان کشاورزی قزوین به‌تازگی ثبت جهانی شده است. سند احیا و تحول باغستان سنتی قزوین تهیه شده است که یکی از موضوعاتی خواهد بود که در روز اختتامیه از آن رونمایی خواهد شد و این سند در دسترس همه قرار می‌گیرد.

یکی از ارزشمندترین داشته‌های هنری قزوین مجموعه سعدالسلطنه است و دیگری مجموعه دولتخانه صفوی و کاخ چهل ستون و کلاه فرنگی است. در گذشته این دو میراث مهم با یکدیگرمتصل بودند اما در دوره پهلوی، با تغییراتی موجب انقطاع آن شده‌اند. از حدود دو سال قبل مطالعات احیا این اتصال بین دو مجموعه با توجه به اسناد تاریخی انجام شد و میدان دارالشفا که این دو مجموعه را به یکدیگر متصل می‌کند به عنوان یک طرح بازآفرینی شهری در حال انجام مطالعات است و طی آن، یک مجموعه بزرگ گردشگری شکل خواهد گرفت و در روز اختتامیه از این طرح رونمایی خواهد شد‌.

علیرضا تابش در بخش پایانی این نشست گفت: با پیگیری‌های دکترعلی دارابی از شرکت پست ایران، هماهنگ شده تا تمبر منقوش به کاروانسرای سعدالسلطنه طراحی شود که در ایام جشنواره از آن رونمایی خواهد شد. این طرح مربوط به پرونده ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای ایرانی است که منقوش به تصویر این کاروانسرا شده است.

پست های مرتبط

گام مهم در بین‌المللی‌شدن | پیشنهاد علی دارابی جهت برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی» میان کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن»

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از…

دی 2, 1402

اعلام آمادگی برای بین‌المللی شدن «جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی»/ «فرهنگ» بهترین راه برای گفت‌وگوی کشورها با یکدیگر است

علی دارابی گفت: پیشنهاد می‌کنم برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» میان کشورها…

آذر 30, 1402

نتایج خوب جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی / رویدادی مهم برای افزایش آگاهی میراثی مردم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گفت: برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای…

آذر 30, 1402

دیدگاهتان را بنویسید