آخرین اخبار

مهدی فرجی دبیر چهارمین جشنواره میراث فرهنگی شد جزئیات سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی تشریح شد/ تابش: هر گامی به سمت میراث‌فرهنگی گامی‌ به سوی همدلی و وفاق ملی است ثبت نام رایگان مشارکت در بخش داوطلبان و مخاطبان سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی قائم‌مقام دبیر و مدیر اجرایی سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منصوب شد سید مصطفی فاطمی: نیاز به رویکردهای جدید در معرفی میراث‌فرهنگی و هویت‌های فرهنگی کشورمان داریم مریم قاسمی: جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی اهل رسانه و مردم را به میراث‌فرهنگی نزدیک می‌کند پوسترهای چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی رونمایی شد گزارش تصویری/ جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای میراث برگزار شد/ استقبال چشمگیر هنرمندان و روند صعودی ارسال آثار
صفحه اصلی > اخبار و عمومی : سید مصطفی فاطمی: نیاز به رویکردهای جدید در معرفی میراث‌فرهنگی و هویت‌های فرهنگی کشورمان داریم

سید مصطفی فاطمی: نیاز به رویکردهای جدید در معرفی میراث‌فرهنگی و هویت‌های فرهنگی کشورمان داریم

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و داور بخش ایده و تجربه سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی معتقد است که ما به رویکردهای جدید در معرفی میراث‌فرهنگی و هویت‌های فرهنگی کشورمان نیاز داریم و باید بتوانیم با ادبیاتی که امروز نسل زد دارند و ادبیات دیگری که در جامعه ما وجود دارد، همگن شویم تا معرفی متفاوتی از هویت‌های فرهنگی خودمان داشته باشیم.

سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و داور بخش ایده و تجربه در سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی درباره اهمیت برگزاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی برای جامعه گفت: باید از دو منظر به این موضوع نگاه کنیم. کلا ما نیاز داریم به اینکه هم تحرکی را بین اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کنیم تا بتوانیم هم خروجی‌های مطلوبی از جاذبه‌های گردشگری ایران داشته باشیم و هم مشارکت مردم را در فعالیت‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: به تعداد آدم های ایران ایده برای توسعه گردشگری وجود دارد و ما آنها را نمی‌بینیم. این جشنواره از این منظر خیلی می‌تواند کمک کند. از منظر دوم هم اگر نگاه کنیم یک زمانی من فکر می‌کردم اگر ما تعداد زیادی از فیلمنامه‌نویسان و هنرمندان و حتی نقاشان و داستان‌سرایان را در یک شهر میراثی جمع کنیم، تا سال‌ها فیلم‌ها و اشعار و نوشته‌هایی که بیرون می‌آید از آن شهر خواهد بود.

فاطمی اظهار کرد: ذهنیتی که یک شهر تاریخی برای هنرمند ایجاد می‌کند، بسیار اهمیت دارد. اینکه سومین دوره جشنواره در شیراز برگزار می‌شود و شیراز یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ما در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری است، می‌تواند تا سال‌ها خروجی‌های مطلوبی که می‌تواند بیروت بیاید از این شهر باشد.

وی درباره اینکه چطور می‌شود ارزش‌های میراث‌فرهنگی را در قالب جشنواره به نسل جدید منتقل کرد، بیان کرد: ما با توجه به نوع جامعه‌ای که داریم، با تنوعی از افکار فرهنگی روبه‌رو هستیم. نسلی که به نسل زد معروف شدند با یک ادبیات جدید و فرهنگ متفاوت و با یک زیست جدید در جامعه ما زندگی می‌کنند که نسل آینده ما را می‌سازند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: ما به رویکردهای جدید در معرفی میراث‌فرهنگی و هویت‌های فرهنگی کشورمان نیاز داریم. این باید بتواند با ادبیاتی که امروز نسل زد دارند و ادبیات دیگری که در جامعه ما وجود دارد، همگن شود تا معرفی متفاوتی از هویت‌های فرهنگی خودمان داشته باشیم. خلا اینها باعث شده است که ما در حوزه فرهنگی به سمت هویت‌های بیگانه برویم. این جشنواره می‌تواند با تولید و زبان متفاوت، نسل جدید را با ارزش‌های میراث‌فرهنگی آشنا کند و رویکردی را ایجاد کند که هویت‌های پنهان جامعه ما را به نسل جدید معرفی کند.

وی درباره تاثیر این جشنواره بر هویت ملی و فرهنگی مردم ایران بیان کرد: ما کشور تفاوت‌ها هستیم، از شرق تا غرب ما کاملا متفاوت است. کشورهای اطرافمان هرکدام یک سری ارزش‌های فرهنگی متفاوتی دارند و ما شاید یگانه کشوری هستیم در دنیا که تا این حد تفاوت را در دل خود داریم. این تفاوت‌هایی که در کشور ما وجود دارد یک سری ادیان و اقوام را در قالب یک ملیت واحد به نام ایران در کنار هم قرار داده است. ما در حوزه گردشگری این تفاوت‌ها را جاذبه می‌دانیم و اینها را نه تنها حذف نمی‌کنیم، بلکه شکوفا می‌کنیم و بیشتر می‌بینیم و برای آنها ارزش قائلیم.

فاطمی عنوان کرد: این جشنواره می‌تواند در عین تفاوت، یک ملیت واحد را به تصویر بکشد و ایران را با تنوع فرهنگی خاص که درونش وجود دارد به جامعه معرفی کند‌. در کنار اینها ما اهالی میراث‌فرهنگی و گردشگری به شدت به هویت‌های منطقه‌ای خودمان علاقه‌مندیم ولی این هویت‌های منطقه‌ای هیچوقت باعث تضاد نمی‌شود و در قالب میراث‌فرهنگی و گردشگری است که ما می‌توانیم ملیت واحد کشورمان را به تصویر بکشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی چطور می‌تواند باعث تقویت گردشگری فرهنگی و ادبی شود، گفت: ادبیات و تاریخ و فلسفه یک سری چیزهای ماورایی در گردشگری هستند، ولی ما آنها را ملموس و زمینی می‌کنیم. جشنواره میراث‌فرهنگی می‌تواند به بازآفرینی داستان‌ها و روایت‌ها و داشته‌های فرهنگی ما کمک کند تا تبدیل به جاذبه گردشگری شود. شاید خیلی از جاذبه‌های گردشگری کشورمان هستند که ما آنها را به عنوان جاذبه ندیدیم. محورهای ادبی و فرهنگی و تاریخی در کشور ما وجود دارند و می‌توانیم با یک نگاه متفاوت و در قالب هنر روی آنها به عنوان جاذبه گردشگری حساب کنیم تا تبدیل به محورهای گردشگری شوند. از سوی دیگر تولیدات رسانه‌ای در نشر جاذبه‌های گردشگری و معرفی آنها در داخل و خارج از کشور بسیار کمک می‌کند‌.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان اذعان کرد: خروجی نهایی که از جشنواره می‌گیریم و بازتاب آن در سطح داخلی و بین‌المللی، می‌تواند بسیار در توسعه گردشگری و حفظ میراث‌فرهنگی کشورمان کمک کند‌. ما خلاهای زیادی در معرفی جاذبه‌های کشورمان داریم. کشورهای اطرافمان عمده هزینه‌ای که در حوزه گردشگری صرف می‌کنند، در بحث تبلیغات و رسانه است و ما خیلی نسبت به این کشورها عقبیم. یک مجموعه گردشگری در یکی از کشورهای همسایه ۲۰۰ شبکه تلویزیونی به زبان‌های مختلف دارد در حالی که ما یکی از آنها را هم نداریم.

پست های مرتبط

مریم قاسمی: جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی اهل رسانه و مردم را به میراث‌فرهنگی نزدیک می‌کند

داور بخش «رادیو پادکست» در سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی معتقد است که این جشنواره اهل رسانه را به میراث‌فرهنگی نزدیک می‌کند و مردم را با همین بینش و نگرش به برنامه‌سازی در حوزه میراث‌فرهنگی تشویق می‌کند.

17 آذر 1404

پوسترهای چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی رونمایی شد

پوسترهای چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با طراحی علیرضا کیایی رونمایی شد.

12 آذر 1404

جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای میراث برگزار شد/ استقبال چشمگیر هنرمندان و روند صعودی ارسال آثار

جلسه شورای سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی به ریاست علی دارابی و با حضور اعضا برگزار شد.

11 آذر 1404

دیدگاهتان را بنویسید