صفحه اصلی > اخبار : مینو خانی: سینما یکی ابزارهای مهم‌ جذب گردشگر است/ بسترسازی برای اکران آثار

مینو خانی: سینما یکی ابزارهای مهم‌ جذب گردشگر است/ بسترسازی برای اکران آثار

مینو خانی پژوهشگر هنر با اشاره به اینکه باید بسترسازی مناسبی برای نمایش آثار مرتبط با میراث فرهنگی برای مخاطب خارجی انجام گیرد، گفت که سینما خیلی از ابزارهای مهم برای جذب گردشگر را دارد.

مینو خانی داور بخش آثار سینمایی سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی گفت: برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی اساساً یکی از الزامات هر کشوری است. وقتی به سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی هر کشور موفقی دقت می‌کنیم، می‌بینیم که برگزاری جشنواره‌های موضوعی یکی از مهمترین و هدفمندترین رویدادهای آن کشور است، به دلیل اینکه وقتی موضوعی برای یک کشور اهمیت پیدا می‌کند، یکی از مهمترین ابزارها برای جلب توجه مردم، سینما یا رسانه تصویری است. به این دلیل که پیامش را بهتر به مخاطب می‌رساند و اثرگذاری بیشتری دارد.

وی افزود: جشنواره‌های موضوعی در کنار رویدادهایی مانند جشنواره فیلم فجر در حوزه سینما نسبت به موضوعات مهم و قابل توجه‌ای که فراموش شده و مورد غفلت قرار گرفته‌اند، تلنگر می‌زند تا مسئولان مربوطه یا مردم توجه ویژه‌ای نسبت به آن مساله داشته باشند.

این پژوهشگر هنر در پاسخ به این پرسش که جشنواره چطور می‌تواند نسل جوان را نسبت به میراث فرهنگی کشور آگاه کند، توضیح داد: اساساً هدف اصلی اینکه جشنواره‌ای با عنوان مشخص میراث فرهنگی برگزار شود، این است که اهمیت توجه به میراث فرهنگی ملموس و ناملموس را به مخاطبان خود یادآوری کند و بازتاب این امر در آثار نمایشی و هنری نمود پیدا می‌کند. نکته مهم این است که ما باید مخاطبمان را هدفمند انتخاب کنیم تا بستر دیده شدن آن آثار فراهم شود.

وی با اشاره لزوم دیده شدن آثار ادامه داد: جشنواره طی چند روز برگزار می‌شود و دست‌اندرکاران آن جشنواره و مدعوین آثار را تماشا می‌کنند اما این فرصت در اختیار عموم مردم و نوجوانان قرار نمی‌گیرد در نتیجه ما مستلزم این هستیم که بستری برای نمایش این فیلم‌ها و تولیدات هنری ایجاد کنیم. ما باید بستری فراهم کنیم و مدام با این آثار هنری به نسل جوان تلنگر بزنیم تا با گذشته و رسم و رسومات کشور خودشان آشنا شوند.

خانی در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره چندرسانه‌ای می‌تواند در جذب گردشگر موثر واقع شود، گفت: وقتی گردشگران و افراد در کشورهای مختلف نمی‌توانند آثار درباره میراث فرهنگی ما را تماشا کنند، چطور با این بخش از جغرافیای جهان آشنا شوند یا به ایران بیایند تا با سنت‌های ما آشنا شوند؟ قطعاً فیلم و سینما یکی از ابزارهای مهم ارتباط برقرار کردن یا جذب گردشگر است اما باید به دست مخاطبانش اصلی خودش برسد. یکی از راهکارهای این امر این است که سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی ما در کشورهای مختلف هفته‌های نمایش فیلم با هدف میراث فرهنگی برگزار کنند.

خانی در پایان اظهار کرد: من فکر می‌کنم که این جشنواره می‌تواند بستر ارزشمندی برای فیلمسازان جوانی باشد که دنبال سوژه‌های ناب هستند زیرا در گذشته تاریخی و هنری ایران هزاران سوژه وجود دارد و هیچ وقت این سوژه‌ها تمام نمی‌شوند. من امیدوارم این جشنواره ادامه پیدا کند به دلیل اینکه قطعاً در طول زمان می‌تواند جوانان هنرمندی را جذب و بستری را برای توجه به تاریخ ارزشمندمان فراهم کند.

پست های مرتبط

دستاوردهای ایران‌شناسی از ماراتون عکاسی

«برای اولین بار، 42 عکاس رنج‌های مسیر صعب‌العبور رسیدن به بزرگترین نقش‌برجسته…

7 آذر 1403

مهتاب ناصری: ما باید حرف اول را در زمینه جشنواره‌های فرهنگی در جهان بزنیم

داور بخش «میراث‌بانان آینده» سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی معتقد است که…

6 آذر 1403

آغاز ثبت‌نام در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های گردشگری CIFFT 2025

ثبت‌نام در مسابقه جهانی CIFFT-Circuit 2025 آغاز شده است. این رقابت معتبر…

4 آذر 1403

دیدگاهتان را بنویسید