صفحه اصلی > اخبار : رئیس موزه ملی ایران: بازدید از موزه ها با حجم جمعیت تهران همخوانی ندارد/ نهال جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی هر سال تنومندتر می‌شود

رئیس موزه ملی ایران: بازدید از موزه ها با حجم جمعیت تهران همخوانی ندارد/ نهال جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی هر سال تنومندتر می‌شود

رئیس موزه ملی ایران و داور بخش ایده و تجربه سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی معتقد است که نهال جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی هر سال تنومندتر می‌شود و رو به پیشرفت است.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران و داور بخش ایده و تجربه سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان درباره اهمیت و ضرورت برگزاری این برای جامعه ایرانی گفت: جشنواره میراث‌فرهنگی در واقع ارتباط مردم با مردم است، یعنی اینکه ما را با جامعه آشتی می‌دهد و آشنا می‌کند. ما نیاز داریم که جامعه خودمان را نسبت به میراث‌فرهنگی آشناتر کنیم و درباره اهمیت و نقش این میراث در زندگی امروز و آینده مردم با آنها صحبت کنیم.
وی ادامه داد: بسیار مهم است که ما جشنواره هدفمند برگزار کنیم و هرسال موضوعات را رصد کنیم و موضوعاتی که نیاز جامعه امروز است، مطالعه کنیم، راهبرد داشته باشیم و جامعه را هدایت کنیم. حوزه میراث فرهنگی حوزه آموزش و پژوهش است و باید حتما این کار را انجام دهیم. واقعیت این است که در دنیا این کار را انجام دادند و موفق بودند و نسل جدیدشان با گذشته و آینده ارتباط برقرار کرده است. کارنامه ما کمی در این حوزه ضعیف است و غفلت کرده‌ایم. تقریبا اکثر جوانان ما خیلی از تاریخ سرزمینشان را نمی‌شناسند.

رئیس موزه ملی ایران اظهار کرد: بازدید موزه‌های ما نشان می‌دهد که علاقه‌مندان با حجم جمعیت ما همخوانی ندارد، یعنی بازدیدکننده‌های موزه‌های ما باید عددی بالاتر باشد. مثلا در طول سال ۵۰۰هزار نفر از موزه ملی ایران بازدید می‌کنند آن هم در شهر تهرانی که بیش از ۱۰میلیون جمعیت دارد؛ ۵۰۰هزار بازدیدکننده اصلا عدد قابل توجهی نیست. ضمن اینکه 30درصد از این ۵۰۰هزار بازدیدکننده موزه ملی هم خارجی هستند و ۳۰درصد هم از شهرستان‌ها می‌آیند. در این بین سهم تهران چیست؟ تقریبا هیچ. بخش اعظم همان تعداد اندک هم دانش‌آموزان هستند که از مدارس و دانشگاه‌ها می‌آیند. پس مردم عادی چند درصد می‌آیند؟ خیلی کم.

وی تاکید کرد: این جشنواره‌ها هستند که می‌توانند موج ایجاد کنند و مردم را با حوزه‌های مختلف آشنا کنند. باید کمی بیشتر در رسانه‌هایی که در اختیار داریم اعم از مجازی، ملی، روزنامه و کتاب در این باره بنویسیم. کار میراث‌فرهنگی آموزش و آموزش و آموزش است. مثل یک مسافر هواپیما که همیشه به شما آموزش می‌دهند که چطور ماسک را روی دهن بگذارید یا اگر هواپیما سقوط کند، راه خروج کجاست. همیشه باید تکرار کنیم. یک نفر می‌تواند بگوید من ۵۰ بار سفر رفتم، شاید برای کسی که اصلاً نرفته این موضوع، موضوع مهمی است. آموزش باید مداوم و مستمر باشد. جشنواره‌ ما خوشبختانه الان سه سال است که تکرار می‌شود و ان‌شاءالله مسیرهای درست‌تری را خواهد رفت.

نوکنده افزود: من به عنوان کسی که حدود ۳۰ سال است، در این حوزه هستم از زمانی که دانشجوی باستان‌شناسی شدم تا الان که یک خادمی برای میراث‌فرهنگی هستم، این مسائل را مهم و تأثیرگذار می‌دانم.

وی تصریح کرد: جشنواره نهادیست که در حال رشد است. هر زمانی یک نیاز روز داریم و موضوع شاید متفاوت باشد، ولی جشنواره رو به پیشرفت است. نهالش هر سال تنومندتر می‌شود و کارهای جذاب‌تری انجام می‌دهد. جشنواره هر سال قوی‌تر از سال قبل است، تجربه میدانی پیدا می‌کند و خوشبختانه مقامات سیاستگذار در این برنامه هم در طول سه سال ثابت بودند.

داور بخش ایده و تجربه سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی درباره بین‌المللی شدند جشنواره نیز بیان کرد: جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی حتماً باید بین‌المللی باشد یا حداقل اینکه در مقیاس جهان ایرانی برگزار شود. من وقتی درباره جهان ایرانی صحبت می‌کنم یعنی ذهنم به جغرافیای قلمرو امپراتوری داریوش بزرگ می‌رود. یعنی از رود سن تا دریاچه آرال تا دریای مدیترانه و دریای سیاه، یعنی سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا به صورت مستقیم میراث جهان ایرانی دارند. اینها در دوره امپراتوری هخامنشی جزو قلمرو ایران زمین بودند، ضمن اینکه میراث ایران، میراث بشری است. تاریخ جهان بدون دانستن تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران، ناقص است، به همین دلیل حتما باید بین‌المللی شود چون آنها به این موضوعات علاقه‌مندند.

وی اضافه کرد: در دنیا پژوهشگرانی هستند که دوست دارند تاریخ ایران را بدانند؛ از آمریکا گرفته تا ژاپن. ما در اروپا، آسیا و آفریقا موسسات شرق‌شناسی و ایران‌شناسی داریم و می‌توانیم با برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی هم به آنها محتوا بدهیم و هم از آنها محتوا بگیریم‌؛ این خیلی مهم است که ما گاهی به موسسات تحقیقاتی ایران‌شناسی و شرق‌شناسی که درباره جهان ایرانی کار می‌کنند، از طریق جشنواره محتوا تحویل دهیم و از آنها هم محتوا و نظر بگیریم. آنها پژوهش‌های ارزشمندی انجام دادند و برخی از آنها کتاب‌های بسیار ارزشمندی می‌نویسند و نقد و بررسی‌هایی نسبت به تاریخ دارند. ما باید بگوییم اینجا میراث جهانی است، چون میراث آنها هم است. باید جشنواره را بین‌المللی کنیم همه آنها را در حفاظت صیانت پژوهش و معرفی این میراث ایران سهیم کنیم.

نوکنده درباره اینکه جشنواره چطور می‌تواند ارزش‌های فرهنگ ایران را به نسل جدید منقل کند نیز گفت: مدیایی که جشنواره برای معرفی خودش استفاده می‌کند زبان این نسل است. جشنواره دارد این کار را می‌کند؛ از فیلم و کارهای کتابخانه‌ای گرفته تا مستند، از فضای مجازی گرفته تا فضای واقعی. جشنواره از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند و این نسل هم چون بیشتر در فضای مجازی فعالند، جشنواره از این فضا استفاده می‌کند و راهی هم جز این نیست.

پست های مرتبط

دست‌اندرکاران سومین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی تقدیر شدند/ پخش آثار جشنواره میراث‌فرهنگی در خانه هنرمندان تهران

مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، عصر…

28 آبان 1403

یادداشت/ درس‌ها و دستاوردهای یک جشنواره میهنی

علیرضا تابش دبیر سومین جشنواره بین المللی چندرسانه ‏ای میراث فرهنگی –…

28 آبان 1403

آموزش میراث‌فرهنگی به نسل آینده؛ آنچه در کارگاه‌های «میراث‌بانان آینده» گذشت

یاس فرهومند – بخش «میراث‌بانان آینده» در سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی…

27 آبان 1403

دیدگاهتان را بنویسید