مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی و داور بخش ایده و تجربه سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی در یادداشتی نوشت:
جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی در چند سال اخیر در کشورهای مختلف برگزار شده است و به معرفی مقاصد نوظهور و ظرفیتهای جدید گردشگری کمک میکند، اما ایران مبدع جشنوارهای برگرفته از میراثفرهنگی برای گردشگری است. یکی از نیازهای اساسی در حوزه گردشگری، معرفی این مقاصد است. برای این منظور، استفاده از فرهنگ و رسانه میتواند تأثیرات بسزایی داشته باشد. اگر چه گاهی با سفارش کار به تعدادی از افراد متخصص و علاقهمند در این حوزه، تولیدات چندرسانهای خاصی که به معرفی جذاب این مقاصد میپردازند، اما جشنواره چند رسانهای اجتماع عظیمی از علاقهمندان و متخصصان را گرد هم میآورد و زمینهای را فراهم میکند تا مقاصد نوظهور و کمتر شناخته شده معرفی شوند.
فواید جشنواره را میتوان در دو بعد تصویر کرد؛ نخست فوایدی است که برای شهر میزبان دارد و اینکه برگزاری یک جشنواره میتواند فرصتی برای شهر میزبان باشد. تصور کنید در جشنوارهای از نویسندگان، فیلمنامهنویسان، هنرمندان، شعرا و… دعوت میشود و آنها میتوانند با ظرفیتهای یک شهر آشنا شوند. اطمینان داشته باشیم که تا سالها تعداد فیلمها، سریالها، اشعار، داستانها و دیگر تولیدات چند رسانهای با الهام از آن شهر تولید خواهد شد. این جشنواره میتواند مزایای زیادی برای شهرهای میزبان داشته باشد و پتانسیلهای گردشگری آنها را معرفی کند.
در حال حاضر، این سومین بار است که جشنواره در شهرهایی مانند یزد، قزوین و شیراز برگزار میشود و با تولیدات چندرسانهای کمک میکند تا میراثفرهنگی در سطح جامعه شناخته شود و افراد تأثیرگذاری که میتوانند از این ظرفیتها بهرهبرداری کنند، به آن توجه کنند.
اما مزیت دوم را باید در توسعه گردشگری دید جشنواره بهعنوان پیونددهندهای بین اجزای مختلف حوزه گردشگری عمل میکند و میتواند افراد علاقهمند به تولید محتوا و تولیدات چندرسانهای را به مدیران شهری، فعالان حوزه گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی معرفی کند. این پیوند میتواند به توسعه گردشگری داخلی و خارجی و توسعه زیرساختهای گردشگری در مناطق میراثی نیز کمک کند، زیرا بسیاری از مناطق ما بهخوبی شناخته شده نیستند و تولیدات چندرسانهای در معرفی این مناطق نقش مهمی ایفا میکنند. در این راستا، توسعه سرمایهگذاری نیز بهدنبال حضور گردشگران و معرفی مناطق مختلف اتفاق میافتد.
جشنواره با تأکید بر ابعاد بینالمللی خود، سعی دارد افرادی از گوشه و کنار جهان را که به میراثفرهنگی و هویت فرهنگی ایران علاقهمندند، به خود جلب کند. از اساتید دانشگاه گرفته تا تولیدکنندگان و خبرنگاران خارجی، همه میتوانند در این جشنواره مشارکت داشته باشند. امسال برگزاری این جشنواره بهصورت بینالمللی مهمترین اصل بوده است و در سالهای آینده باید تلاش بیشتری برای تبلیغات و جذب شرکتکنندگان در بخش بینالملل انجام شود و خروجی مناسبی داشته باشد و موجب رونق گردشگری در ایران شود. در حالی که تولیدات حوزه گردشگری و میراثفرهنگی به شدت زیاد است، جای خالی چنین جشنوارهای بهخوبی احساس میشود. با بررسی آثار ارائهشده در این جشنواره، میتوانم بگویم که بیش از ۹۰ درصد آنها بهطور مستقیم با حوزه گردشگری و میراثفرهنگی مرتبط بودند و قابلیت رقابت با نمونههای بینالمللی را دارند.
در پایان، من بهعنوان داور بخش ایده و تجربه در این جشنواره، باور دارم که این رویداد با وجود پیشرفتهایش طی سه سال گذشته، میتواند بهعنوان یکی از مهمترین محرکهای توسعه گردشگری در ایران شناخته شود و به ایجاد ارتباطات جدید و مؤثر در این حوزه کمک کند.