آخرین اخبار

جزئیات سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی تشریح شد/ تابش: هر گامی به سمت میراث‌فرهنگی گامی‌ به سوی همدلی و وفاق ملی است ثبت نام رایگان مشارکت در بخش داوطلبان و مخاطبان سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی قائم‌مقام دبیر و مدیر اجرایی سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منصوب شد ارایه راهکار برای جلب توجه فیلم‌سازان به سوی موضوعات میراث فرهنگی سراج: رسانه ملی وظایف مهمی در معرفی میراث فرهنگی ایرانی اسلامی دارد/ آثار ارزنده‌ بسیاری به جشنواره میراث فرهنگی ارسال شد کفاش‌زاده: توضیح ضرورت جشنواره میراث‌فرهنگی برای جامعه ایرانی مثل توضیح آب برای ماهی است/ فرصتی برای کشف خویشتن به خصوص برای نسل جوان جشنواره چندرسانه‌ای، تبلوری رویدادی از توسعه سواد میراثی سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی رسما آغاز شد/ تجلیل از شهدا، گرامیداشت هنرمندان و بزرگان و اهدای جوایز ۴ بخش از جشنواره
صفحه اصلی > اخبار : کفاش‌زاده: توضیح ضرورت جشنواره میراث‌فرهنگی برای جامعه ایرانی مثل توضیح آب برای ماهی است/ فرصتی برای کشف خویشتن به خصوص برای نسل جوان

کفاش‌زاده: توضیح ضرورت جشنواره میراث‌فرهنگی برای جامعه ایرانی مثل توضیح آب برای ماهی است/ فرصتی برای کشف خویشتن به خصوص برای نسل جوان

مدیر بخش «میراث‌بانان آینده» سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی توضیح ضرورت برگزاری جشنواره میراث‌فرهنگی برای جامعه ایرانی را مثل توضیح آب برای ماهی و این جشنواره را فرصتی برای کشف خویشتن به خصوص برای نسل جوان دانست.

لیلا کفاش‌زاده مدیر بخش «میراث‌بانان آینده» سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره تعداد آثار راه‌یافته به این بخش گفت: ۷۷ اثر به بخش «میراث‌بانان آینده» راه پیدا کرده است که البته تعداد آثار بیشتر بود ولی خیلی از آن‌ها به موضوع بی‌ربط بود و حذف شد.

وی ادامه داد: بیشترین آثار در حوزه نقالی، پرده‌خوانی و شاهنامه‌خوانی، مستند گردشگری و جاذبه‌های گردشگری شهرها و معرفی آیین‌ها و مراسم و چند اثر در حوزه موسیقی و صنایع‌دستی و متون کهن به دست ما رسیده است.

مدیر بخش «میراث‌بانان آینده» حدود سنی شرکت‌کنندگان را ۷ تا ۱۵ سال اعلام کرد و درباره نقاط قوت و ضعف آثار بیان کرد: خود جشنواره میراث‌فرهنگی فرصتی است برای اینکه بچه‌ها بفهمند میراث‌فرهنگی چیست. از آثاری که رسیده، مشخص است که بچه‌ها با معلم‌هایشان کار کردند ولی اگر این جشنواره بهانه‌ای برای برگزاری یک سری دوره‌ها حتی برای معلم‌ها باشد و آن‌ها به بچه‌ها توضیح دهند، اتفاق شایسته‌ای است.

وی افزود: نقاط قوت آثار این بود که بعضی از این بچه‌ها خیلی عاشقانه توصیف کردند و شهر و روستایشان را معرفی کردند، ولی متاسفانه تعداد این گونه آثار کم بود. نقطه ضعف هم همین بود که کاش بچه‌های بیشتری می‌توانستند بفهمند که وقتی جشنواره میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود، در روستا یا شهرشان دنبال رد پای فرهنگ بگردند. فکر می‌کنم اگر جشنواره ادامه پیدا کند و این آموزش‌ها بیشتر باشد بچه‌ها بهتر توجیه می‌شوند. آنها یک سال وقت دارند که به اطرافشان بهتر نگاه کنند.

کفاش‌زاده درباره ضرورت برگزاری این جشنواره گفت: ضرورت جشنواره میراث‌فرهنگی برای جامعه ایرانی مثل این است که آب را برای ماهی توضیح دهیم. در عین حال که از نظر قدمت و محتوا و چه از نظر مقدار و تعداد غرق در فرهنگ هستیم و در کل کره زمین جزو رده‌های بالای فرهنگی هستیم، اما به قدری در بستر فرهنگی غرق شده‌ایم و هنوز به سبک تاریخی سنتی زندگی می‌کنیم و هنوز مدرنیته ما را از خودمان جدا نکرده است که انگار این چیز‌ها را نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: همان فرش و گلیم معمولی زیر پایمان به نظر اثر خاصی نمی‌رسد، چون همیشه با آن بزرگ شدیم و بازی کردیم. آن پرده‌ای که در روستا سوزن‌دوزی و آویخته می‌شود، ممکن است در بازار‌های دنیا به دلیل اینکه با دست دوخته شده است، به قیمت کلان فروخته شود ولی ما خیلی عادی از کنارش رد می‌شویم. لزوم برگزاری این جشنواره این است که موجب می‌شود آنچه که زمینه فرهنگی غنی در این سرزمین دارد، به کودکان و نسل آینده معرفی شود و آن‌ها را دچار خودباوری کند که بدانند سرزمینی که در آن زندگی می‌کنند با تمام سختی‌ها و عجایب و غرایبش جزو یکی از نوادر است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی تاکید کرد: واقعیت این است که فرهنگ و تمدن ایرانی یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است که در حال حاضر هنوز وجود دارد و منسوخ نشده است و به قدری ابعاد گسترده‌ای دارد و به دلیل چند قومیتی بودن این سرزمین تنوع دارد که انگار خیلی خوب دیده نمی‌شود. به نظر من این جشنواده فرصتی برای کشف خویشتن به خصوص برای نسل جوان است.

وی درباره تاثیر بین‌المللی شدن این جشنواره بر مقوله میراث‌فرهنگی گفت: ما به طور کلی در بخش معرفی ضعیفیم؛ چه در داخل و چه در خارج، چون انگار همه این زمینه فرهنگی، ادبیات و شعر و شاهنامه‌ای که داریم برایمان بدیهی است، اما واقعیت این است که باید معرفی شود، در تمام دنیا پخش شود و فیلم‌سازان و کارگردانان بزرگ، معمار‌ها و طراحان لباس از المان‌های ایرانی استفاده کنند و در این صورت انگار سفیر فرهنگی ما در تمام جهان حرکت کرده است.

کفاش‌زاده بیان کرد: انتظار من این است که مردم هر سال برای این جشنواره شور و شوق داشته باشند و به هر شهری که جشنواره در آنجا برگزار می‌شود، سفر کنند و آنجا را ببینند، اما این به شکل آرمانی و خیال‌پردازانه است و تلاش زیادی لازم دارد. آرزو و انتظار من این است که مثل جشنواره‌های معروف دنیا که مردم اگر پولش را داشته باشند، آرزو دارند که بروند و این جشنواره‌ها را ببینند، برای جشنواره میراث‌فرهنگی هم سر و دست شکانده شود و یک فرصتی برای گردشگری و سفر باشد که سالی یک بار بتوانیم همه چیز‌هایی که در این کشور پخش است یک جا ببینیم، مثل نمایشگاه صنایع‌دستی که از همه استان‌هاست اما آنجا فقط شاخه صنایع‌دستی را در بر می‌گیرد، در حالی که این جشنواره تمام ابعاد میراث‌فرهنگی را در چند روز از این سرزمین گسترده به آن شهر و مردم معرفی کند.

سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با شعار «ایران ما، میراث ما؛ میراث ما، ایران ما» ۱۵ تا ۱۸ آبان‌ماه، به دبیری علیرضا تابش از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به میزبانی استانداری فارس، در شیراز برگزار می‌شود.

پست های مرتبط

ارایه راهکار برای جلب توجه فیلم‌سازان به سوی موضوعات میراث فرهنگی

مدیر بخش فیلم کوتاه سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی راهکارهای جلب توجه…

16 آبان 1403

جشنواره چندرسانه‌ای، تبلوری رویدادی از توسعه سواد میراثی

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی در یادداشتی درباره سومین…

16 آبان 1403

دیدگاهتان را بنویسید