عضو شورای سیاستگذاری جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی هدف از برگزاری این جشنواره را استفاده حداکثری از ظرفیتها و پتانسیلهای هر منطقه و استان عنوان کرد.
جواد قارایی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا، درباره اهداف کلیدی جشنواره ملی چند رسانهای میراثفرهنگی گفت: به یاد دارم یک بار پیشنهادی به آقای دارابی دادم درباره اینکه بهتر است وقتی میخواهیم به افراد برگزیده هدیهای بدهیم در کنار سکه، کمک هزینه مناسبی از همان استان را برایشان در نظر بگیریم که این کمک هزینه نقدی نباشد. برای مثال بگوییم هزینه تولید یک مستند از این استان یا هزینه عکاسی از این استان با ما، یا هزینه تولید پادکست و برنامه رادیویی به عهده ما و این جایزه را در کنار جایزه نقدی به آنها بدهیم که هم در آنها ایجاد انگیزه میکند و هم اینکه محتوایی تولید کردیم.
او در ادامه درباره اینکه این جشنواره چه تاثیری روی جامعه و مردم دارد، گفت: این موضوع باعث شناخت هر چه بیشتر جامعه و دیگر مناطق میشود. ما دو برنامه داریم اینکه در همان استان میزبان چقدر میتوانیم تاثیرگذار باشیم و نکته بعدی این است که در مناطق دیگر چطور تاثیرگذاری داشتیم، چراکه از استانهای دیگر تولیداتی خواهیم داشت و اینکه ما اینها را به نمایش گذاشته و درباره آنها اطلاعرسانی کنیم افراد بیشتری از داراییهای هر استانی باخبر میشوند.
این مستندساز در پاسخ به این پرسش که نیازهای اصلی جشنواره برای موفقیت دورههای بعدی چیست، گفت: مهمترین موضوع در جشنوارهها اعتبار آن جشنواره است. بخش مهمی از اعتبار جشنواره جایزه آن است و باید جایزهها آنقدر خوب باشد که هنرمندان به شرکت در این جشنواره راغب باشند و به فکر این رقابت خوب و تنگاتنگ باشند. اگر جوایز کم باشد، هر چقدر هم اعتبار جشنواره خوب باشد اما در پایان جشنواره باعث این نشود که اتفاق خوبی در زندگی حرفهای شرکتکنندگان بیفتد، این جشنواره نمیتواند خیلی موفق باشد. از سویی هم همان نکتهای که قبلتر گفتم و آن هم اینکه حتما کمک هزینه خوب برای ایجاد انگیزه در هنرمندان لازم است.
قارایی درباره اینکه با توجه به میراث فرهنگی اصیل و قدمت تاریخی ایران چه اقداماتی برای حفظ اصالت آثار در این جشنواره انجام شده است، گفت: برای حفظ اصالت آثار هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است، اما از المانهای مهم ما این است که حتما به آثار تاریخی فرهنگی مردمشناسی و طبیعی کشورمان بپردازد و باعث شود که نگاه بینندگان و گوش شنوندگان و اندیشه اندیشمندانی که مخاطبین ما هستند، به سمت آن استان و جاذبه به خصوص جلب شود.