دومین جشنواره چند رسانهای میراثفرهنگی فرصتی ارزشمند برای مشارکت طیف گستردهای از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان منابع فرهنگی است.
فناوریهای چند رسانهای اخیرا شرایطی را برای یک انقلاب واقعی در حوزه میراثفرهنگی ایجاد کردهاند و برگزاری جشنوارههایی همچون دومین جشنواره چند رسانهای میراثفرهنگی، فرصت تبادل اطلاعات بین محققان و دستاندرکاران اجرایی در جهت ارتقاء دانش میراثی جامعه را فراهم میآورد.
مهدیه بُد، معاون فناوری و کاربردیسازی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در یادداشتی در آستانه برگزاری دومین جشنواره چند رسانهای میراثفرهنگی، نوشت: حفظ و بهرهبرداری از میراثفرهنگی برای فرهنگ جامعه اهمیت اساسی دارد اما در عین حال، به ویژه در دورههایی که دولتها با بحران مالی مواجه هستند، این قسم فعالیتها در معرض خطر و فراموشی قرار دارند.
رسانههای مدرن کنونی میتوانند جهش عظیمی در مدیریت تجربههای کاربران و دانش آنها در زمینه میراثفرهنگی ایجاد کنند.
تمامی عناصر میراث ملموس موجود در میراث کشور نظیر (نقاشی، کتاب، نسخههای خطی،عکس، مجسمه و گونههای معماری و…) را میتوان به طور موثر در یک مکان منحصر به فرد مثل موزهها جاسازی کرد اما درعصر حاضر از طریق دیجیتالیسازی با کاهش هزینهها میشود به صورت چند برابر دسترسی عمومی به این آثار را راحتتر کرد در عین حال تجربهای جذاب و مفید و به یاد ماندنی از اثر خاصی را فراهم آورد.
درک و به ثمر رساندن میراثفرهنگی، به عنوان مثال از طریق هوشمندسازی، روایتگری و داستانگویی برمبنای حکایت نهفته هر اثر متناسب با سلیقه نسل فعلی، طراحی بازیهای میراثی متناسب با علایق نسل جوان با هدف یادگیری غیر مستقیم بسیار بسیار با اهمیت است و قطعا نقش پشتیبان را برای حفظ و احیای فرهنگ و هویت جامعه دارد.
برگزاری جشنوارههایی از قسم دومین جشنواره چند رسانهای میراثفرهنگی، فرصتی ارزشمند برای مشارکت طیف گستردهای از مصرف کنندگان و تولید کنندگان منابع فرهنگی در زمینههای مختلف است و بستری بسیار ارزشمند برای تبادل ایدهها، نظرات، تجربیات و به اشتراک گذاری دانش بین شرکت کنندگان ایجاد میکنند و موجب پیریزی پایههای همکاریهای آینده آنها با یکدیگر میشوند.