صفحه اصلی > اخبار : تولیدکنندگان محتوا نیاز به تسهیل‌گری دارند/ رابطه میراث فرهنگی  با فناوری و نوآوری

تولیدکنندگان محتوا نیاز به تسهیل‌گری دارند/ رابطه میراث فرهنگی  با فناوری و نوآوری

علیرضا تابش دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در نشستی صمیمانه با فعالان فضای مجازی به بررسی اهمیت و چالش‌های این حوزه پرداخت.

به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، نشست صمیمانه علیرضا تابش دبیر سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با کنشگران حوزه گردشگری دیجیتال عصر روز گذشته دوشنبه ۲۳ مهر ماه در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

علیرضا تابش در ابتدای این برنامه عنوان کرد: جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی امسال به لطف خدا سه ساله می‌شود و من از سال گذشته (دوره دوم جشنواره) مسئولیت دبیری این جشنواره را برعهده دارم. علاقه داشتم که این نشست را سال گذشته برگزار کنیم اما متاسفانه امکان‌پذیر نشد. از لطف و محبت و مشارکت شما ممنونم و امیدواریم که این جلسه دستاورد خوبی داشته باشد.

وی افزود: وزارت میراث‌فرهنگی برای برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها امکانات و ساختاری مشابه با سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور را ندارد، اما توانسته با همت هنرمندان و همراهی خانواده میراث‌فرهنگی جشنواره چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی را طراحی، برنامه‌ریزی و هر سال در یک استان برگزار کند که همین‌جا باید از تدبیر و حمایت‌های دکتر علی دارابی تشکر کنم.

تابش عنوان کرد: حقیقتا مبحث تبلیغات گردشگری، برندینگ ایران و تولید محتوا در حوزه میراث‌فرهنگی همواره در کشور ما با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است که خوب است در اینگونه نشست‌های صمیمی در رابطه با این موضوع مهم گفت‌و‌گو کنیم. در دوره دوم جشنواره از استاد ابراهیم حقیقی برای طراحی تندیس جشنواره دعوت کردیم، یعنی اعتباربخشی به این رویداد چندرسانه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی را از سال گذشته آغاز کردیم.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی بیان کرد: در فراخوان این دوره از جشنواره بخش میراث دیجیتال اضافه شد و این بخش به معرفی کار شما عزیزان اختصاص دارد که مهم‌ترین راویان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دوران چندرسانه‌ای هستید. شما در سراسر کشور کار وسیعی برای معرفی نام ایران و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی این کشور انجام می‌دهید‌. می‌دانم که موانع و مشکلات زیادی سر راهتان قرار دارد و هدف ما این است که جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی پلی برای گفت‌وگو و هم‌افزایی پیرامون این موضوعات باشد.

وی ادامه داد: جشنواره میراث‌فرهنگی یک سکو برای معرفی بهترین تولیدات چندرسانه‌ای در حوزه معرفی ایران و مرکز تعامل برای تبادل تجربیات در حوزه داده‌های محتوایی در بخش‌های مختلف است. امسال «بخش ایده و تجربه» نیز به جشنواره اضافه شده و آثار و ایده‌های بسیار خوبی برایمان ارسال شده است. بخش میراث دیجیتال در سال گذشته ضعیف بود، اما امسال رشد قابل توجهی داشته است.

تابش عنوان کرد: همواره شکافی میان زیست‌بوم میراث‌فرهنگی و زیست‌بوم فناوری بوده است، اما اینکه امروز شما اینجا در کنار ما هستید، نویدبخش کم شدن این فاصله‌هاست. امسال بخش بین‌الملل هم به جشنواره اضافه شده اما این بخش غیررقابتی است و امیدواریم که سال آینده جشنواره به سمت بین‌المللی شدن و رقابت آثار برود‌. در این دوره بیش از ۳هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. ابتکار این جشنواره این است که هرسال در یک استان برگزار شود و این امر برای جشنواره، فرصتی برای آگاهی‌بخشی بیشتر به مردم درباره میراث‌فرهنگی با زبان هنر و فرهنگ و ابزارهای رسانه‌ای است.

وی درباره دستاوردهای جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی توضیح داد: یکی از دستاوردهای این رویداد رشد سواد میراث‌فرهنگی است. در این چند دوره، تامل همگان نسبت به مسئله میراث‌فرهنگی بیشتر شده است، می‌بینیم که در رسانه‌ها و در برخی از نشست‌ها در مورد تعریف و تقسم‌بندی یونسکو درباره مفهوم میراث‌فرهنگی بحث می‌کنند و توجه به این مساله در رسانه‌ها، تولید محتوا و پژوهش‌ در باب میراث‌فرهنگی پررنگ‌تر شده است. نوعی فناوری‌گریزی در همه این سال‌ها میان مدیران دولتی، کارکنان دولت و یا خانواده‌ها وجود دارد، اما به نظرم جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به سراغ کنشگران و هنرمندان رفته تا شکاف به وجود آمده را برطرف کنند و گفتمان حفاظت از میراث‌فرهنگی را میان متخصصان و عامه مردم بخصوص نسل نو، به صورت جدی‌تر تسری داده است.

در ادامه این نشست هربرت کریم‌مسیحی، خشایار لهراسبی، داوود وکیل‌زاده، وحید عباسی، محمد فلاح، علی فرقانی، محمد بوش‌چه، مجید عباسی، مجید زاهدی، امیرحسین میرمعینی، عارف زیودار، بهمن مردانلو، میر سعید هادیان، مجید زاهدی، عرفان محمدپور، علیرضا لوایی، علی شمس، ابوالفضل دهقان، جلال حسینی، محمد یاری مدیر بخش میراث دیجیتال سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، اعضای ستاد فضای مجازی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد کلهر مدیر روابط عمومی معاونت میراث‌فرهنگی که به عنوان تعدادی از  کنشگران و تولید‌کنندگان محتوا در حوزه فضای مجازی به صورت حضوری و برخط در این نشست حضور داشتند، مطالبی را در زمینه چالش‌های تولید محتوا در زمینه گردشگری و میراث‌فرهنگی مطرح کردند و پیشنهاداتی در زمینه سیاستگذاری تولید محتوا در مقابله با جریان ایران‌هراسی، تجربیات تولیدکننده‌های محتوا در خارج از کشور، درخواست حمایت از تولیدکنندگان محتوا، تسهیل‌گری در زمینه صدور مجوزها، راهکاری برای تامین هزینه‌های تولید محتوا و رفع دغدغه‌های مالی، فراهم کردن فضای مناسب برای انتشار محتوای تولید شده، بهره‌گیری از موقعیت‌های تبلیغاتی برای بهتر شناساندن جشنواره، ایجاد تمایز بین اشخاص و نهادها به منظور افزایش مشارکت تولیدکنندگان و … عنوان کردند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان تابش عنوان کرد: ما در آغاز بین‌المللی شدن جشنواره چندرسانه‌ای میراث هستیم و از شما دوستانی که در کشورهای دیگر کار می‌کنید درخواست دارم پلی شوید تا فعالان در خارج از کشور آثارشان را به جشنواره ما ارسال کنند.

وی اظهار کرد: سال گذشته در طول جشنواره پلتفرم هاشور آثار را به صورت آنلاین نمایش می‌داد. امسال هم تدابیری برای نمایش آثار بخش میراث دیجیتال اندیشیده شده است. اگر ایده و پیشنهادی دارید حتما به ما ارائه کنید. اگر آن اثر کوتاه در سکویی مانند اینستاگرام منتشر شده باشد می‌تواند در بخش میراث دیجیتال ارائه شود.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی همچنین درباره هیئت‌های داوری جشنواره و نحوه انتخاب آثار توضیح داد: خوشبختانه جمع کثیری از ۸۰ داور جشنواره از افراد شناخته‌شده حوزه فرهنگ و هنر و رسانه هستند که در این رویداد با ما همکاری دارند.

پست های مرتبط

رسول صدرعاملی: «جشنواره چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی» قابلیت‌های بالای خود را ثابت کرده است/ توجه ویژه‌ اهالی سینما به میراث ناملموس کشور

رسول صدرعاملی با بیان این که جشنواره چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی تا به اینجای مسیر ثابت کرده که قابلیت‌های بالایی دارد، گفت: این جشنواره به دلیل جذابیت‌های بسیار درخشانی که دارد، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

مهر 30, 1403

جواد قارایی: «جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» فرصتی کم‌نظیر برای معرفی ایران است/ مهم‌ترین موضوع در جشنواره‌ها اعتبار آن است

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی هدف از برگزاری این جشنواره را استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه و استان عنوان کرد.

مهر 30, 1403

پوران درخشنده: جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی باعث انتقال فرهنگ به «نسل Z» می‌شود/ برگزاری جشنواره به صورت منطقه‌ای ریشه‌های مشترک را پیدا می‌کند/ بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و رسانه‌ها

یک کارگردان سینما گفت: برگزاری جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی می‌تواند باعث آشنایی کودکان و نوجوانان با داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و تمدنی ما شود و در حقیقت با برگزاری این جشنواره انتقال فرهنگ به نسل جدید اتفاق می‌افتد.

مهر 29, 1403

دیدگاهتان را بنویسید