داور بخش «عروسکی و پویانمایی تلویزیونی» سومین دوره جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی،این جشنواره در بسیار موثر در قوت بخشیدن به هویت ملی و تاریخیمان دانست.
روانبخش صادقی داور بخش «عروسکی و پویانمایی تلویزیونی» در سومین دوره جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی درباره ضرورت برگزاری چنین جشنوارهای گفت: ما جزو جوامعی هستیم که به میراث فرهنگیمان افتخار میکنیم، برای همین واقعاً خیلی نیاز داریم که در گستره زیادی روی این موضوع کار شود و استعدادیابی صورت گیرد.
وی افزود: جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی با توجه به موقعیت فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و تاریخی که داریم، جزو جشنوارههایی است که به نظر من برایمان واجب و لازم است.
این مدرس دانشگاه درباره تاثیر جشنواره روی هویت فرهنگی و ملی ایران بیان کرد: بیشترین تاثیر این جشنواره میتواند در باز نمایاندن این هویت باشد، وگرنه به نظر من هویت در ذات این فرهنگ و تاریخ هست، ولی چنین جشنوارهای میتواند این هویت را برای نسلهای جدیدمان یا برای مردم کشورهای دیگر بیشتر اشاعه و نمایش دهد و به لحاظ قوت بخشیدن به آن هویت خیلی موثر است.
وی در پاسخ به این پرسش که جشنواره میراثفرهنگی چطور میتواند ارزشهای میراثفرهنگی و صنایعدستی را به نسل جدید منتقل کند، گفت: برای این که ما بتوانیم ارزشهای فرهنگی را به نسلهای جدیدتر منتقل کنیم، حتماً باید سراغ ابزارها و اتفاقهای جدید و فضای مجازی برویم. یکی از عواملی که میتواند ارتباط را با نسل زد بهتر کند، استفاده از ابزارهایی است که این نسل با آن سر و کار دارند و میبینند.
صادقی تاکید کرد: نسل امروز خیلی از فیلمها، بازیگرها، کارگردانها و غیره را نمیشناسند، چون طور دیگری بزرگ شدهاند ولی ما باید سراغ ابزارهایی برویم که این نسل بیشتر میبینند و به آنها توجه دارند.
وی در ادامه عنوان کرد: من فکر میکنم این جشنواره برای ارتباط با مردم میتواند آثاری را که جمع میشود، خریداری کند و اجازه پخش آن را داشته باشد. به نظر من در بخشهای مختلف پکیجهایی را لازم دارد که هر سال بعد از جشنواره این پکیجها از طریق فضای مجازی یا جاهای مختلفی که مردم بیشتر میبینند، در دسترس مردم قرار گیرد.
این کارگردان و تهیه کننده انیمیشن ادامه داد: اتفاقاً چون جشنواره چندرسانهای است، منابع تصویری مختلف حتماً رفته رفته خیلی پربار میشود و میتوانند بعد از جشنواره، کارشناسهایی فارغ از داوریها آثار را کنند؛ مثلاً من بگویم این اثر به لحاظ انیمیشن یا فیلم خیلی قوی نبود، ولی به لحاظ اطلاعاتی که به مردم میدهد، شاید کار خوبی باشد. اگر هر کدام از آثار جشنواره را در بسترهایی که واقعا با نسل جدید و مردم ارتباط برقرار میکنند، قرار دهند و روی آن مانور دهند، حتماً کمک میکند.
